למרות התנגדות חריפה של ארגוני הקבלנים והאיומים בעתירות לבג"ץ, שר האוצר משה כחלון, המשמש כיו"ר קבינט הדיור, יביא היום הצעה מהפכנית ליבוא של שש חברות בנייה זרות, שישמשו כקבלניות ביצוע.



על פי הודעת האוצר, היבוא נועד להאיץ את קצב התחלות הבנייה ואת הפריון בענף, באמצעות החדרת טכנולוגיות בנייה מתקדמות אשר יגרמו לגידול בהיצע הדיור. טכניקת היבוא תיעשה באמצעות פרסום קול קורא שיאיץ באותן חברות להגיע לישראל. במקור אמורים היו לפרסם קול קורא לשבעה גופים בינלאומיים, אולם המספר הופחת לשישה בעקבות לחצים שהופעלו.



לחברות הבנייה הזרות יותר, באופן חד פעמי, לייבא לישראל 6,000 עובדים (1,000 עובדים לכל חברה - י"ש), שיתמקדו אך ורק בביצוע עבודות רטובות, כמו ריצוף וטיח. יש לציין כי בתחום זה קיים בישראל מחסור ניכר בידיים עובדות.



הפעילות תוגבל לחמש שנים


החברות הזרות לא ייזמו בעצמם את הפרויקטים, אלא יפעלו באמצעות קבלנים אשר זכו במכרזים. פעילות חברות תוגבל לתקופה של חמש שנים בלבד, עד לפתרון בעיית המחסור בדירות.



הצעת השר כחלון נועדה להגדיל משמעותית את המחסור בידיים עובדות, במטרה להגדיל את כמות התחלות הבנייה בכ־15 אלף בשנה ולהעמידן על 60 אלף.


יש לציין כי תוכנית יבוא הקבלנים הזרים של כחלון נתקלת בהתנגדות מקיר לקיר הן מצד ארגוני הקבלנים והן מצד קבלני השיפוצים. אלה כבר הודיעו שאם התוכנית תצא אל הפועל הם לא יהססו לעתור לבג"ץ. מצד שני, התוכנית נתמכת על ידי הגורמים המקצועיים בבנק ישראל, שיזם אותה. התוכנית הוצגה לפני כמה חודשים על ידי ד"ר נתן זוסמן, מנהל מחלקת המחקר בבנק, וכעת היא יוצאת אל הפועל.



בבנק המרכזי סבורים שיש לנקוט בכל האמצעים להגדיל את היקף התחלות הבנייה. עם זאת, מחשש להשפעה על שוק העבודה המקומי, ההבנה היא שהתוכנית החדשה תופעל לתקופה מוגבלת.



בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" נמסר מבנק ישראל: "אנחנו תומכים בתוכנית להבאת חברות בנייה בינלאומיות לישראל, שתסייע לקיצור משך הבנייה. להבדיל מהבאת עובדים זרים בהליך הרגיל, חברות בנייה בינלאומיות יתרמו לשיפור הטכנולוגיה בענף הבנייה ולהגדלת הפריון באופן שישפיע בהמשך לטובה גם על הפריון והשכר של העובדים הישראלים, וללא ההשלכות החברתיות המתלוות להבאת עובדים זרים".