עסקת המכירה של רשת מגה יוצאת לדרך, והמתמודד העיקרי על עסקת הרכישה הוא איש העסקים רמי לוי באמצעות רשת שיווק השקמה שבבעלותו. דיווח על תוכנית הרכישה פורסם בהודעה לבורסה. על פי הערכות, לוי מוכן לשלם עבור החברה 160 מיליון שקל. בגלל מיעוט המתמודדים הוחלט לדחות את המועד הסופי להגשת ההצעות למחר, יום שישי, בצהריים.



על פי ההודעה, לוי מתכוון להשאיר את רשת מגה על 127 סניפיה כרשת עצמאית ואף מתחייב להעסיק 1,000־2,000 עובדים נוספים. לדבריו, כל פעילויות הרשת ימשיכו לפעול בנפרד, למעט מיזוג פעולות הרכש. לטענת לוי, רשת השקמה יכולה לנצל את יתרונותיה היחסיים ולהביא את בשורת המחירים הזולים גם לתוך מרכזי הערים, ולא רק לפריפריה. הידיעה המפורטת לבורסה נועדה להצביע על רצינות כוונותיו.



הטענה שמגה תופעל כרשת נפרדת שתתרום לתחרותיות בשוק הקמעונאי נועדה להסיר את התנגדות רשות ההגבלים העסקיים למהלך. הרשות מתנגדת לכך בצורה נחרצת וגם הודיעה שלא תאשר לאחת הרשתות הגדולות (שופרסל או רמי לוי) לרכוש את מגה. לוי גם עומד בימים אלה במוקד של חקירות משטרה שלא ברור כיצד יסתיימו, כך שעסקה כזו עלולה להיות בעייתית מבחינת הלגיטימיות הציבורית.



סניף מגה ברמת גן. צילום: אבשלום ששוני
סניף מגה ברמת גן. צילום: אבשלום ששוני



מול ההצעה של רמי לוי ורשת השקמה עומדת הצעה שגיבש שר החקלאות לשעבר מטעם מפלגת העבודה שלום שמחון, המציע למכור את הרשת לעשר רשתות קמעונאיות. זאת אף על פי שההעדפה המקורית של נאמני מגה הייתה למכור את הרשת כמקשה אחת. עם זאת, אם הצעת שמחון תתקבל (עדיין לא ברור מה מידת הערבויות שיסופקו לעסקה), התמורה הכספית תהיה גבוהה הרבה יותר. הסיכוי לקבלת ההצעה של לוי אינו גבוה, שכן כבר ידוע בדרגת הסתברות גבוהה שהאישור לביצוע העסקה לא יינתן.



החלופה האחרונה העומדת על הפרק היא מכירת סניפי הרשת בחלקים. סביר להניח שבמקרה זה יעדיפו קונים כמו אייל רביד מויקטורי או חגי שלום מרשת טיב טעם (שכבר רכשה את עדן טבע מרקט) לקנות את הסניפים שלהם המיקומים הטובים ביותר. עקב כך, החשש הוא שהתמורה הסופית שתתקבל במכירה תהיה נמוכה יותר ותפגע בנושי החברה. גם הליך המכירה עצמו יהיה ארוך יותר. התארכות התהליך עלולה להיות בעייתית מבחינת הנושים, שכן שווי הרשת עלול להישחק.