מדד פברואר ירד ב-0.3%, כך לפי נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום (שלישי). במדד העונתי לא היו הפתעות, שכן הירידה התרחשה במסגרת טווח הציפיות של השוק - בין 0.2% ו-0.4%. ירידות המחירים הבולטות ביותר נרשמו במחירי התחבורה ציבורית - 10%, וכן במחירי ההלבשה - 4.3%, זאת עקב מכירות סוף העונה. מחירם של ירקות טריים ירד ב-7.8%. לעומתם, מחיר הפירות הטריים עלו ב-9.1%, גם זאת מסיבות עונתיות.
מבין מחירי הירקות הטריים שירדו הכי הרבה, מחירי הכרוב ירדו ב-29.1%, מחירי העגבניות ירדו ב-25.4%, מחירי הסלק ירדו ב-14.45% ומחירי הארטישוקים ירדו ב-14.25%. לעומתם, מחירם של תותי שדה עלה ב-46.3%, מחירן של בננות עלה ב-18% ומחירו של האבוקדו עלה ב-10.3%.
דודי מייזליק, מנהל מערך המשכנתאות בבנק מרכנתיל, אמר בעקבות פרסום המדד כי "השפעת השינויים במדד על בעלי המשכנתאות פחתה בשנים האחרונות. לפני עשורים, רוב ההלוואות ניתנו במסלולים צמודי מדד. בעשור האחרון, ובמיוחד בשנה האחרונה, הפכו המסלולים שאינם צמודי מדד למרכיב העיקרי של המשכנתאות החדשות. בדרך זו, למעשה, ניתק הקשר הישיר שבין המדד המתפרסם לשינויים מידיים בהחזר החודשי של ההלוואה או ביתרתה".
 

עידן של ריביות נמוכות

מייזליק הוסיף: "משכנתאות שאינן צמודות מאפשרות ללווים תכנון כלכלי טוב יותר של משק הבית. ההחזר החודשי של המשכנתא מהווה חלק משמעותי, בין 20-30%, מסל ההוצאות המשפחתי וקביעותו מקטינה את אי הוודאות ומסייעת לתכנון נכון יותר של התקציב המשפחתי. בעידן הנוכחי של ריביות נמוכות, המסלול בריבית הקבועה שאינה צמודה למדד הפך למבוקש והלווים בוחרים לשלב אותו ברוב תמהילי ההלוואות החדשות. בדרך זו נהנים הלווים משיעור ריבית נמוך יחסית לכל תקופת ההלוואה ובמקביל נהנים מיציבות מלאה בהחזר החודשי".
אילן ארצי, מנהל מערך ההשקעות הראשי של הלמן אלדובי, מעריך כי למרות הירידה במדד, בנק ישראל לא יוריד את הריבית החודש. לדבריו, "למרות המדד הנמוך והורדת הריבית באירופה, השבוע אנו ממשיכים להאמין כי בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית בתקופה הקרובה, לאור החשש מהאצת עליית מחירי הנדל"ן וכי אין בעיית אשראי במשק, לא לחברות ולא ללקוחות הפרטיים. צריך לזכור שברקע צפויות עוד העלאות ריבית בארצות הברית. להערכתנו, בנק ישראל יוריד את הריבית או ינקוט בצעדים מוניטריים נוספים, רק במידה שנראה תוספת משמעותית בשער השקל או במידה שהמשק ייכנס להאטה חמורה. שני תרחישים אלה כרגע רחוקים מהמציאות הכלכלית הקיימת. בנק ישראל מבין כנראה שהנזק מהורדת ריבית נוספת עלול להיות גדול מהתועלת".