נגידת בנק ישראל קרנית פלוג תומכת ביוזמת שר האוצר משה כחלון להגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית. פלוג סבורה שיש להחיל את מגבלות השכר לא רק על הבנקים והמוסדות הפיננסיים האחרים, אלא על כלל החברות הציבוריות.



“אני חושבת שצריך להחיל את הנורמות הללו גם על חברות שנהנות מכוח מונופוליסטי, על כאלו שרכשו נכסים מהמדינה, שמנהלות משאבי טבע, שנהנו מזיכיונות וכדומה”, הבהירה פלוג. “צריך להרחיב את הנורמה לגבי כלל החברות הציבוריות”. דברי הנגידה מתכתבים היטב עם עמדת חברי האופוזיציה, בהם פרופ’ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), שאשתו נדין טרכטנברג משמשת כמשנה לנגידה פלוג.



למרות עמדת הנגידה וחברי האופוזיציה, הסיכוי להרחבת מגבלות שכר הבכירים לכלל החברות הציבוריות אינו גבוה. מהלך כזה עלול לגרום לבריחה המונית של החברות הציבוריות מהבורסה בתל אביב, במיוחד בחברות הדואליות שמניותיהן נסחרות בו־זמנית בתל אביב ובחו”ל.



מהלך כזה עומד בסתירה מוחלטת להצהרות ראש הממשלה, שר האוצר ורשות ניירות ערך להורדת נטל הרגולציה כדי לעודד את הבורסה הישראלית. עם זאת, עד לפני כמה שנים אף אחד גם לא האמין שמישהו יגביל את שכר הבכירים בחברות הפיננסיות. גם המפקחת על הבנקים חדווה בר תומכת בהגבלות השכר במערכת הבנקאית. בר שוחחה בימים האחרונים עם מנהלי הבנקים הגדולים, הודיעה על תמיכה בהגבלות השכר והצדיקה אותם כצעד חשוב בפעולות ההתייעלות במערכת הבנקאית.



בכנס בנושא טכנולוגיה וחדשות שנערך לפני שבועיים הוסיפה המפקחת: “לנורמות השכר יש השפעה שלילית על אמון הציבור בבנקים. בנק ישראל תומך ביוזמה להגבלת שכר הבכירים. התגמול צריך להיות קשור באופן ישיר לתוצאות העסקיות ולמורכבות הפעילות”.



שר האוצר משה כחלון מתכנן להביא את ההוראות החדשות לאישור מזורז של הכנסת בקריאה שנייה ושלישית עוד לפני יציאה לפגרת הפסח (בסוף מרץ). לא ברור אם טכנית המהלך יתאפשר, וייתכן מאוד שבמשרד ראש הממשלה ינסו לעכב את האישור הסופי.