דיוויד סטובר, מנכ"ל חברת נובל אנרג'י, הגיב הבוקר (שני) על החלטת בג"ץ לבטל את מתווה הגז, ואמר כי "מדובר בהחלטה מאכזבת שמעמידה בסיכון נוסף את הסיכוי לפיתוח של מאגר לוויתן. פסקת היציבות נותרה תנאי מינימלי וממשלת ישראל נדרשת לספק פתרון במהירות". עוד אמר סטובר: "אנו נגן בנחרצות על זכויותינו הנוגעות לנכסים שלנו".



הודעת נובל אנרג'י מצטרפת לתגובה האופטימית יחסית של שותפויות לווייתן שנמסרה אמש בהתייחסות להחלטת בית המשפט: "בית המשפט בהחלטתו קיבל את כל מתווה הגז למעט סעיף היציבות, לרבות אישור הפעלת סעיף 52, אישור הפרקים הנוגעים למחירים, ייצוא, מיסוי, הסדרים מבניים וסעיפים רבים נוספים – ועל כך אנו מברכים. עוד עולה מההחלטה כי גם השופטים מכירים בנחיצותה של יציבות רגולטורית ויצירת תנאים שיאפשרו את ההשקעות הדרושות לצורך חיפוש ופיתוח מאגרי גז. אנו נפעל יחד עם הממשלה, באופן מיידי, לייצר תנאי יציבות בלוח זמנים מהיר על מנת שנוכל לעמוד ביעדי המתווה ובראשם פיתוח לוויתן עד סוף שנת 2019".


ההחלטה הדרמטית 


ההחלטה הדרמטית אמש לפסול את המתווה הקיים התקבלה ברוב של ארבעה שופטים מול אחד, שקבעו שהחלטת הממשלה לא חוקתית וכי סעיף היציבות הרגולטורית אינו יכול לחייב ממשלות עתידיות והוא עומד בסתירה לדמוקרטיה. כזכור, המתווה נשען על סעיף היציבות ובלעדיו החברות איימו כבר בעבר שהן לא יהיו מחויבות אליו. בג"ץ קבע שאם הממשלה רוצה להבטיח לחברות הגז הטבעי יציבות רגולטורית - עליה לחוקק בחקיקה ראשית בכנסת את הסעיף ובנוסף הורה לבטל את המתווה בתוך שנה.
 
התגובות במערכת הכלכלית היו מעורבות, יהונתן שוחט מלידר שוקי הון אמר כי "כמובן שמדובר בבשורה רעה לשותפויות הגז, שבמקרה הטוב עשויה להוביל לעיכוב נוסף בפיתוח לוויתן ובמקרה הגרוע אף להוביל לביטול המתווה שיגרום לאי פיתוח המאגר בעתיד הנראה לעין. עם זאת, שותפויות הגז יכולות למצוא נחמה בדחייה של שנה שאפשר בג"ץ. דחייה נועדה על מנת לאפשר למדינה ולשותפויות לפתור את סוגיית פסקת היציבות בפרק זמן של שנה. במידה וסוגיית פסקת היציבות תיפתר, שאר חלקי המתווה מאושרים על ידי בג"ץ, כולל סעיף 52 לחוק ההגבלים. אחד הפתרונות לבעיה יכול להיות מחיקת סעיף היציבות מהמתווה - אך זה יצריך את הסכמת חברות הגז שדרשו את הכנסת סעיף זה מלכתחילה".
 
נעם פינקו, אנליסט בכיר במחלקת מחקר Sell Side בפסגות, שם את הדגש על השפעת החלטת בג"ץ על הבורסה, ואמר כי "מניות חברות הגז החשופות לשדה לוויתן - צפויות לרדת מחר בשיעור חד", ואילו ארנון רונד, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי הלוי דוויק - שם את דגש על הפגיעה בתעשייה: "עיכוב או ביטול המתווה מהווה מכת מוות לתכנית העברת מפעלים לשימוש בגז טבעי. מדובר היום בעשרות מפעלים שרוצים להתחבר לגז טבעי ועבור חלקם מדובר בסוגיית של חיים או מוות, שכן חיבור לגז והקטנת הוצאות התפעול תמנע את סגירתם".