שנת 2016 התחילה בנסיגה ביצוא ובחודשים ינואר-פברואר חלה ירידה של 1% ביצוא, לעומת הרבעון האחרון של שנת 2015. הרמה החודשית הממוצעת של היצוא בתקופה הנסקרת עמד על כ- 3.8 מיליארד דולר -  22 מיליון דולר פחות מממוצע הרבעון האחרון של 2015.

ירידה זו ביצוא התעשייתי נגזרה ברובה מירידה ביצוא קבוצת ענפי ה-"טכנולוגיה עילית"- בין השאר הייתה ירידה של 18% ביצוא ענף כלי הטיס וירידה של 18% ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, לעומת הרבעון האחרון של 2015. ירידות אלו, מותנו במקצת הודות לעלייה של כ- 3% ביצוא ענף הציוד האלקטרוני, לצד עלייה של כ- 2% ביצוא ענף התרופות.

המשנה למנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל אומר  "לצערנו מנוע הצמיחה העיקרי של המשק הולך וכבה ואנחנו לא רואים מענה אפקטיבי של הממשלה לבעיה. החל משנת 2009 ירד קצב הצמיחה של היצוא התעשייתי מקצב ממוצע של 12% לקצב של 1.5% ובשנת 2015 נסוג היצוא ב-7%. למשק הישראלי אין מנוע צמיחה חלופי. הנסיגות נובעות משילוב בלתי אפשרי של האטה גלובלית, עידוד ממשלתי של תעשיות בעולם מצד אחד, ואוירה אנטי עסקית בכל מערכת קבלת ההחלטות הישראלית מצד שני".

גינל הוסיף כי  "אנחנו מופתעים כל פעם מחדש לראות כיצד בישראל מעודדים יבוא במקום לשפר את כושר התחרות של התעשייה הישראלית וכיצד מעלים חוקים ורגולציות חדשות אשר מעלים את יוקר הייצור בישראל. התוצאה של הנסיגות ביצוא הנה צמיחה נמוכה במשק וקיפאון ברמת החיים, כאשר בשנה שעברה עלתה רמת החיים במחצית האחוז בלבד. ממשלת ישראל צריכה להתעשת ולהוציא לדרך תוכנית אפקטיבית לחיזוק התעשייה הישראלית לפני שהשפעת הנסיגות ביצוא תחלחל גם לירידה חדה במקומות התעסוקה במשק".