הבנקים התייצבו אתמול באופן רשמי נגד “מחיר למשתכן”, פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון. ל"מעריב־סופהשבוע" הגיע נייר עמדה שהוכן באיגוד הבנקים, שבו הם תוקפים את הסכנות הפיננסיות הכרוכות בפרויקט. האיגוד, שהיו”ר שלו הוא יאיר סרוסי, יו”ר דירקטוריון בנק הפועלים, דוחה על הסף את האפשרות לכפות על הבנקאים באמצעות נגידת בנק ישראל נורמות התנהגותו לא מקובלות.



“כל בנק מנהל את תאבון הסיכון שלו, וכשהוא מזהה קבלן ביצוע שיש ספק לגבי יכולתו להשלים את הפרויקט, הוא מביא את זה בחשבון בהחלטה אם ניתן להסתמך על הדירות האמורות כבטוחות להלוואות משכנתא”, נאמר בנייר העמדה. “הבנקים לא יסכנו את עתיד הזוגות הצעירים ושל ילדיהם ויעודדו אותם להשתלב בפרויקטים שעתידם לוט בערפל. לכן, כל בנק יפעל לפי השיקול המקצועי שלו, תוך בחינת כל ההיבטים הרלוונטיים, כדי למנוע סיכון יתר ללקוחותיו”.



עוד טוענים הבנקאים כי שוק המשכנתאות הוא תחרותי ביותר ועל כך אין מחלוקת. כל הבנקים פעילים מאוד בשוק הזה ופועלים על בסיס מקצועי שמשלב שני אינטרסים מסחריים מוכחים: לתת הלוואות ולהימנע מנטילת סיכונים שמאיימים על היכולת של הלקוח להחזיר את החוב.



הבנקים סירבו עד היום לתת משכנתאות לזוכים בפרויקט “מחיר למשתכן”, בין השאר בגלל שיעור המינוף הגבוה (שעשוי להגיע לשיעור של 10% משווי הדירה) וגם משום שהקבלנים הזוכים אינם נותנים ערבויות מספקות.



גורמים באוצר מסרו בתגובת לפניית "מעריב־סופהשבוע״ כי הבנקאים מנסים להתנקם בשר האוצר על גבם של הזוגות הצעירים, משום שיזם את חוק שכר הבכירים.



יצוין שהבנקאים מצדם טוענים כי התנגדותם למימון הפרויקט נובעת משיקולים מקצועיים בלבד ושעמדתם גובשה עוד לפני יוזמת חוק שכר הבכירים.