מדד המחירים לצרכן בחודש מרס ירד ב-0.2%, כך פרסמה היום (שישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מאז תחילת השנה ירד המדד ב-1% לאחר ירידה של 0.5% בינואר ושל 0.3% בפברואר. ב-12 החודשים האחרונים מרס 2015 למרס 2016 המדד ירד ב-0.7%.



ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיף הירקות והפירות ב-3.9% כשמחירי הירקות הטריים ירדו ב-7.4% וסעיף הפירות הטריים ירד ב-1.1%. עליית מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: תרבות ובידור ב-0.7% ודיור - 0.4%.



מדד המחירים לצרכן משקף את ההאטה בקצב הצמיחה הכלכלי וצחי מלאך, מנכ"ל אשרא החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, מייעץ לעסקים קטנים ובינוניים, ש"לא להסתמך על השוק המקומי ולפנות יותר ליצוא. הצורך להגביר את היצוא הוא דחוף כאשר מדובר בעסקים קטנים ובינוניים. רק 1% מתוך 450 אלף עסקים קטנים ובינוניים בישראל מייצאים לחו"ל והמשמעות היא שהם חשופים יותר למגמת ירידת המחירים במשק הישראלי. ממשלת ישראל פועלת להגדיל את שיעור העסקים הקטנים המייצאים, על ידי תמריצים כגון תוכנית הערבויות ליצואנים קטנים ובינוניים".



רכב - מה משתלם יותר לקנות או לקחת בליסינג

לצד תגובות "עסקיות", היו גם תגובות של אנליסטים. גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה ב"פסגות" אומר, כי "מדד המחירים היה אמנם מעט נמוך יותר מהצפי בעיקר כתוצאה מעלייה מתונה יחסית בסעיף שכר הדירה. בנוסף, נרשמה התמתנות גם בקצב עליית מחירי הדיור ואנו מצפים לראות המשך של מגמה זו גם בחודשים הקרובים. בנק ישראל מוטרד בעיקר מההתחזקות האחרונה של השקל, עמה הוא יתמודד להערכתנו בעיקר באמצעות התערבות מוגברת בשוק המט"ח אך לא מעבר לכך. הריבית תעלה להערכתנו רק כאשר האינפלציה בפועל תתקרב לגבולו התחתון של יעד המחירים וזה צפוי לקרות במחצית הראשונה של שנה הבאה".



המדד השלילי כאמור משקף משק שאינו צומח בקצב מהיר, מה שאומר שככל הנראה לא נראה עליות שערי ריבית בזמרן הקרוב.