אבנר לוי הוא ממלא מקומו של נשיא ארגון הבונים, לשעבר התאחדות הקבלנים. בראיון עסקים עם "מעריב אונליין", הוא מספק התבטאויות מעניינות על משבר הדיור הקשה ומסביר תוך כמה שנים, לדעתו, ניתן להוריד את המחירים.



בכנס של הג'רוזלם פוסט טענת שנוצר מחסור מצטבר של 100 אלף יחידות דיור. אם כך, איך ייתכן שאין מחוסרי דיור, הומלסים ברחובות?


"אכן, יש מחסור של 100 אלף יחידות דיור כתוצאה מכך שבמהלך שנים רבות פשוט לא בנו מספיק. היו שנים שהתחלות הבניה לא הגיעו ל-20 אלף. נכון, אין בישראל מחוסרי בית, כשהכוונה למשפחות ויחידים שאין להם גג מעל לראשם. אך יש לזה סיבות. זוגות צעירים רבים ממשיכים לחיות אצל הוריהם, מצב מאוד לא בריא לא לזוגות הצעירים ולא להוריהם. יש מצבים רבים בהם אנשים גרים בשכירות בדירות שלא ראויות למגורים, שמזמן היו אמורות להיהרס, בתנאים-לא-תנאים. יש אחרים שגרים בשכירות בסבסוד של משרד השיכון, שמתוקצב בכל שנה ביותר ממיליארד שקלים".



לדברי לוי המחסור של 100 אלף יחידות דיור בא לידי ביטוי בכך שכ-100 אלף משפחות בישראל לא יכולות לגור בדירות משלהן. "הוא גורם לכך שהביקוש תמיד גבוה מההיצע וכתוצאה מכך המחירים רק עולים. אני יכול לומר לך שמדובר בפצצה חברתית מתקתקת כי מצב הדיור בישראל אינו יכול להמשך כך עוד זמן רב", הוסיף לוי.



אבנר לוי. "בתקופת העלייה הרוסית בצענו 100 אלף התחלות בנייה בשנה". צילום: יח"צ



מה הפתרון?


"לזכותה של הממשלה יאמר שהיא התחילה לפעול. המחאה החברתית העירה אותה מהשינה, והיא התחילה לעבוד כדי לשנות את המציאות. הממשלה, שהיא שולטת למעשה על רוב רובה של רזרבות הקרע של ישראל, הגיעה למסקנה שהקרקע היא נכס של הציבור ולא נכס של הממשלה. הם התחילו להוציא קרקע מסובסדת לבנייה להשכרה ולתכניות כמו מחיר מטרה, שאמורות לזרז את התחלות הבניה ולפתור את הבעיות שנובעות מהמחסור המצטבר של יחידות דיור".



רכב - מה משתלם יותר לקנות או לקחת בליסינג

אם חסרות 100,000 יחידות דירות, כמה זמן ייקח לחסל את המחסור? עשר שנים?


"להערכתי ניתן לחסל את הפיגור תוך חמש שנים. צריך תכנית שתאפשר בנייתם של בין 60 אלף ל-65 אלף יחידות לשנה, 40 עד 45 אלף, שיענו לביקוש השוטף ועוד כ-20 אלף כדי להקטין את המחסור".



זה ריאלי?


"בהחלט. בתקופת העלייה הרוסית היו התחלות בניה של כ-100 אלף לשנה. במידה והממשלה תפתור את בעיית מחסור העובדים והמחסור באשראי, אין ספק שנוכל להגיע גם ל-60 אלף התחלות בניה וגם ל-70 אלף התחלות בנייה".