בשנים האחרונות גורמים במשרדי הממשלה מוציאים תכניות שונות לחיזוק העסקים הקטנים. במסגרת כך, הקימה המדינה קרן הלוואות לעידוד הקמת עסקים קטנים. הקרן מנוהלת על ידי מספר בנקים מסחריים, כשהמדינה ערבה ל-75% מההלוואה. 



עדי בן זקן הוא אחד מאלו שהקימו עסק קטן באמצעות הלוואה כזו. במקרה שלו, הכסף שימש להקמת עסק בפתח תקווה בשם "ענק המחשבים עדי.ב.ז", שעוסק במכירת מחשבים וציוד נלווה, וטלפונים ניידים חכמים ובתיקונם.
 
"בלי סיוע של הקרן לא הייתי יכול להקים עסק ולהעסיק שני אנשים. ביחד איתי, יצרנו שלושה משרות. זה אולי לא נראה לך הרבה, אבל אלו שלושה בני אדם שבלי הסיוע של המדינה יתכן שהיו מצטרפים למעגל המובטלים. אם לא הייתי מקבל סיוע של המדינה אולי הייתי עדיין בלי עבודה. עבדתי כסוכן שטח במכירות של ציוד נלווה למחשבים. מאחר ויש לי את הידע במכירות ואת הידע הדרוש במחשבים ובציוד נלווה למחשבים החלטתי שבמקום להסתובב בשווקים – אני אקים חנות, וזה מה שעשיתי".
 

ספר לי בבקשה על התהליך.
"הלכתי על בטוח מבחינה מסחרית, רכשתי זיכיון של חברה גדולה, שכן בדרך זו יש לי את הגיבוי של ארגון מסחרי טכנולוגי גדול. אחרי שהחלטתי שזה מה שאני עושה, הגשתי בקשה לקרן להלוואות קטנות". 

עדי בן זקן. "כדאי מאוד להשתמש ביועץ מקצועי"

 
עדי ממשיך ומייעץ: "אני יכול להציע לאלו שרוצים לעשות כמוני, שיעזרו ביועץ שיעזור להם להכין את הניירת של הבקשה. בלי העזרה של יועץ לא הייתי מצליח להגיש בקשה ראויה. אני מניח שרוב האנשים שירצו לקבל סיוע להקים עסק קטן אולי יודעים למכור או הם מקצוענים בתחומם, אך ספק אם הם מקצוענים בביורוקרטיה הישראלית. לעניינים הללו יש שפה משלהם ושיטות משלהם. אם הבקשה לא כתובה נכון ספק אם היא תעבור את המסננת של בדיקת הבקשה". 
ספר לי על תכנית ההשקעה. מה קיבלת?
"תכנית ההשקעה תסתכם ב-400 אלף שקלים, ובמסגרת כך כלולים רכישת זיכיון, רכישת מלאי לעסק, והון חוזר כי אני מעסיק איש טכני לתיקונים ועוד איש מכירות. בנוסף, היה לי הון עצמי של כ-70 אלף שקלים. הגשתי את הבקשה וקיבלתי תשובה כעבור שבוע ימים, משום שאני לקוח של בנק הפועלים בגבעתיים, ביקשתי לבצע את ההלוואה באמצעותם. ביקשתי הלוואה של 300 אלף שקלים וזה מה שקיבלתי, 200 אלף באמצעות הקרן ועוד 100 אלף של הבנק".
 
הייתי סוכן מכירות, עכשיו אתה מנהל חנות. זה לא סיכון?
"בכל פתיחת עסק יש סיכון, אך במקרה שלי זה סיכון מחושב. אני יודע למכור, מכרתי כסוכן מכירות מוצרים דומים. זאת ועוד, יש לי את הגיבוי של חברה גדולה, ממנה רכשתי את הזיכיון, שיש להם עניין שאצליח, ולפיכך יעניקו לי את הסיוע הדרוש. המחירים שלי מאוד תחרותיים, וחשוב לא פחות - העסק מצוי ברחוב 'חובבי ציון' -הרחוב המסחרי המרכזי ביותר של פתח תקווה".