יעד גביית המיסים המתוכנן לשנת 2017 יסתכם ב-289.9 מיליארד שקל ולשנת 2018 על 305 מיליארד שקל, כך עולה מדיונים ראשונים על התקציב הדו שנתי שנערכו היום באוצר. האוצר ישתף פעלה גם עם נציגי בנק ובראשם אנשי מחלקת המחקר בתכנון התקציבי.

למעריב נודע כי בדיונים שנערכו בישיבת הנהלת האוצר הציג  אמיר לוי הממונה על התקציבים את מה שמכונה "המצרפים התקציביים". הכוונה היא להעריך את היקף ההוצאות הממשלתי מול היקף ההכנסות ומשם לגזור את יעד הגרעון. ואכן יעד הגרעון נקבע על פי נתוני גביית המיסים על 2.5% מהתוצר - כאשר יעד הגרעון המתוכנן לשנת 2018 יהיה נמוך יותר. יעד הגבייה של רשות המיסים הינו אם כן יומרני מאוד והוא הוצג בתום שיחות שנערכו עם מנהל הרשות משה אשר (שלא השתתף אתמול בישיבות בגלל שהותו בסין).

אשר יצטרך לקבוע סופית אם המדובר ביעד ריאלי או שיש להנמיך את הציפיות כלפי מטה במיוחד בכל הנוגע ליעד הגבייה לשנת  2018 (החוצה לראשונה את רף 300 מיליארד השקלים). דיוני האוצר התקיימו אתמול לאור נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הצמיחה המאכזבת ברבעון הראשון.

"משמעות הצמיחה האפסית - המשק הולך למיתון"


הצמיחה נגרמה בעיקר בשל הירידה בהיקפי הייצוא והירידה בשיעור ההוצאה הממשלתית. מה שמושך אותה כלפי מעלה הם נתוני הצמיחה הפרטית והיקפי ההשקעות (בעיקר בענף הבנייה).

"לצערי הנתונים על הצניחה בשיעור הצמיחה לא הפתיעו אותנו. זה זמן רב שהמשק הישראלי הולך לכיוון מסוכן" הגיב אתמול נשיא התעשיינים שרגא ברוש. לדבריו, "בשנה וחצי האחרונות הייצוא התדרדר ב-12.5 אחוז בשנה וחצי החולפות (מתחילת שנת 2015), מה שהיווה נורת אזהרה להתדרדרות בשיעור הצמיחה. הנתונים חייבים להדאיג מאוד את קברניטי המשק שכן משמעות הצמיחה האפסית הזו היא שהמשק הולך למיתון".

על רקע נתוני הצמיחה המאכזבים והרצון לעודד את המשק והתעשייה בתקציבים הדו שנתיים הקרובים, החליט שר האוצר להחיות מחדש את "השולחן העגול" המשותף לתעשייה האוצר וההסתדרות. במסגרת זאת יגובשו במסגרת התקציב הדו שנתי המהלכים המשותפים הנדרשים לעידוד התעשייה הן באופן עקיף (הורדת עלויות), והן באמצעות מענקים והגדלת היקפי התמיכה בתקציב המדען הראשי.