זה קרה כבר לפני שנה, קשר מכבי נתניה אמיה טגה הופיע לחימום באחד ממשחקי הקבוצה שלו בעונה החולפת עם חולצות שקראו לשחרר את אברה מנגיסטו. על המחאה הזו, לגטימית או לא, ספג קנס של 750 שקלים. ביום שישי השחקן הודיע בחשבון הפייסבוק שלו כי הוא מתכוון לשלם את הקנס במטבעות של עשר אגורות. הבוקר (ראשון) טגה הגיע להתאחדות עם בני משפחת מנגיסטו ושילם את הכסף במטבעות. ההתאחדות הבינה כי הקנס שהושת על השחקן היה סוג של התעמרות מיותרת והחליטה לתרום את כספי הקנס.


אבל טגה הוא רק הסימפטום ליד הקלה על ההדק שיש לבתי הדין של ההתאחדות לכדורגל בכל מה שקשור לקנסות כספיים, בעיקר על מועדונים, שבעליהם הם אנשי עסקים פרטיים שתורמים מיליוני שקלים כל שנה מכיסם לטובת הציבור. קחו למשל את הבעלים של בית"ר ירושלים, אלי טביב. הוא משלם מדי שנה מאות אלפי שקלים קנסות על עבירות גסות שעושה הקהל של קבוצתו, בחלק מהמקרים הקנסות הם ישירים, ובחלק מהמקרים הקנסות עקיפים. למשל משחק רדיוס מסקרן שנגזר על הקבוצה אפילו עם קהל, ללא קנס ישיר, גורם למועדון נזק אדיר לקופת המועדון, בגלל הצורך בשינוע הקבוצה והקהל למגרש חלופי.

נכון, השוט שנקרא קנסות הוא בלתי נמנע בכל מערכת שיפוטית, אבל לא יכול להיות שמועדון כמו מכבי חיפה שהקהל שלו ברובו ידוע כקהל הוגן ולא גזעני, ישלם מאות אלפי שקלים בשנה קנסות על התפרעות נקודתית ביציע כמו זריקת מצת לכר הדשא. לא יעלה על הדעת שמכבי ת"א שהבעלים שלה מיטש גולדהאר הפך מועדון צמרת למועדון על בכדורגל הישראלי, משלם מאות אלפי שקלים קנסות כי זה העונש המקובל והלכאורה מרתיע בבתי הדין של ההתאחדות.

במבחן המשפטי, ספק אם הקנסות הכבדים היו עוברים את מבחנו של הבג"ץ, שכן תארו לכם מצב שפציינט בקופת חולים זורק ניירות בזעם על אחת הפקידות בבית מרקחת, ואז מה? קונסים את קופת חולים, רק בגלל שהאירוע התרחש באכסניה של קופת החולים?, תאמינו לי שלא.
המקטרגים יגידו אין דרך אחרת לרסן את הקהל בלי הקנסות. ואני אומר יש בהחלט דרכים נוספות וגם אם זו הדרך של ההתאחדות להכניס לקופתה מיליונים, יש להשתמש בה במשורה. בכמה שפחות פגיעה במועדון.


איפה הכסף, א'-ה', ברדיו ללא הפסקה, 103FM