הרשימה שהועברה לרשות המסים כוללת יהלומנים ואנשי עסקים המחזיקים חשבון בנק בשווייץ ב מנגד, תחשוף הרשות פרטים על יהודים־צרפתים בעלי חשבונות בנק בישראל

רשות המסים חשפה אתמול כי לאחר מאמצים שנמשכו כשנה וחצי היא הצליחה לשים את ידה על רשימת 8,000 הישראלים שהחזיקו חשבונות בבנק HSBC שבשווייץ.
הרשימה נמסרה על גבי תקליטורים לשליח מיוחד של הרשות, שיצא בשבוע לשעבר לצרפת. בתמורה דרשו וקיבלו הצרפתים פרטים על יהודים אזרחי צרפת המנהלים פעילות בישראל. אלפים אזרחים צרפתים רכשו בשנים האחרונות דירות, בעיקר בנתניה ובאשדוד, על רקע התגברות האנטישמיות. ייתכן שכעת הם ייאלצו למסור על כך דיווח לרשויות צרפת.

רשימת ה־8,000 כוללת שמות של ישראלים ששמם כבר נחשף בעבר בתקשורת בהקשר זה, בהם היהלומנים דן גרטלר ושמואל שניצר ואנשי נדל”ן ושוק ההון כמו בני שטיינמץ, שלמה נחמה, לב לבייב ודורון עופר.
יש לציין כי לקוחות אלה ניהלו את חשבונותיהם כדין ואינם חשודים בדבר. עם זאת, ייתכן שלקוחות אחרים, שאת חלקם מייצג עו”ד פיני רובין, לא שיגרו את מלוא הדיווחים כנדרש. הנתונים שהתקבלו חושפים גם את פרטי התכתובות שנוהלו בין הלקוחות לבנקאים, ובכלל זה הוראות קנייה ומכירה.
עם קבלת הרשימות, רשות המסים תבחן את החומר ותשווה לדיווחים של אותם ישראלים לרשויות המס. בתהליך מיון יזוהו הלקוחות שהתנהלותם הייתה תקינה או כאלה שבמסגרת הליך הגילוי מרצון הגיעו לסיכומים. נגד כל האחרים יינקטו הליכים משפטיים.
עו”ד רובין מסר בתגובה ל"מעריב־השבוע": “אני מתאר לעצמי שרשות המסים תעשה מטעמים מהרשימה, אבל כל מחזיקי החשבונות כבר נערכו לכך והסדירו מבעוד מועד את התשלומים או את הגילוי מרצון. אני רוצה להחמיא לרשות המסים על הנחישות שהיא מגלה ועל הצלחתם להגיע לחומרים כאלה”.
מאז נחשף דבר קיומה של הרשימה, ברשות יצרו קשר עם רשות המס הצרפתית כדי לקבלה. הרשימה מצטרפת לרשימת לקוחות בנק UBS, שחשיפתה בעבר הביאה לחקירתם של עשרות לקוחות ולהגשת כתבי אישום ראשונים.
גם בעקבות פרסום רשימות פנמה פעלה רשות המסים במישורים שונים ומחזיקה היום במידע מקיף על ישראלים שפתחו חברות בפנמה ובמדינות מקלט מס נוספות. אזרח ישראלי רשאי לנהל חשבון בנק בחו”ל, אך עליו לדווח על קיומו ועל ההכנסות שהופקו בו (ריבית, דיבידנד, רווחי הון) לרשות המסים.  
עבירות מס חמורות נחשבות כיום לעבירות מקור, לפי חוק איסור הלבנת הון. הליך הגילוי מרצון הוארך עד סוף 2017, ואלה שיצטרפו אליו ייהנו גם מחסינות מפני העמדה לדין בעבירות הלבנת הון. עד היום הוגשו במסגרת הנוהל 5,360 בקשות לגילוי מרצון. ההון שנחשף מוערך ב־18.6 מיליארד שקל.
מנהל רשות המסים, משה אשר, מסר למעריב־השבוע" כי “קבלת הרשימה היא אחד התוצרים המשמעותיים של המאבק בהון השחור, והיא מצטרפת למהלכי חקיקה ולמהלכים אחרים להשגת מידע על ישראלים המנהלים חשבונות ומחזיקים נכסים בחו”ל