המרתון מתחיל: הקבינט הכלכלי-חברתי בראשות השר משה כחלון יתכנס מחרתיים ליומיים של דיונים אינטנסיביים כדי לאשר את התוכנית הכלכלית הכלולה בחוק ההסדרים ואת תקציב המדינה. הישיבה בקבינט היא הכנה לקראת ישיבת הממשלה שתאשר את המהלך ביום חמישי. יש לציין כי פרטים מהותיים המופיעים בטיוטת חוק ההסדרים עדיין לא מקובלים על השרים. בולטים בהתנגדותם, כל אחד מסיבותיו: שר הבריאות יעקב ליצמן, שר התחבורה ישראל כץ ושר התיירות יריב לוין. על פי הערכות, חלק מהסוגיות השנויות במחלוקת יוצאו מהחוק כדי לאפשר את אישורו בממשלה.



השר ליצמן הכין באמצעות מנכ”ל משרדו משה בר סימן טוב הצעה לחוק הסדרים משלו. הוא דורש שינויים במתכונת הביטוחים הסיעודיים (הגדלת הסל באמצעות הגדלה ב־0.5% של המס על ביטוח לאומי), ברפורמה בשירותי הרפואה הפרטית, במודל העסקת הרופאים ועוד. השר כץ מתנגד לסוגיית התחבורה השיתופית במוניות ודורש תקציבים נוספים לתשתיות התחבורה, ואילו השר לוין סבור שהתיירות נמצאת במשבר, ויש צורך בתקציב נוסף כדי להצילה. ביומיים הקרובים ייערכו פגישות עם השרים השונים בניסיון להגיע לפשרה.



מאמץ לטרפד



בחוק ההסדרים יש נקודות מהותיות נוספות השנויות במחלוקת, למשל מיסוי הקיבוצים. ראשי התנועה הקיבוצית וח”כ איתן ברושי עושים בימים האחרונים מאמץ לטרפד את יוזמת רשויות המסים למיסוי נפרד ולא אחיד בקיבוצים. ח”כ ברושי כבר פנה בנושא ליו”ר הכנסת יולי אלדשטיין בבקשה לטרפד את המהלך ולהעבירו להליך חקיקה רגיל.



סוגיה נוספת הנוגעת למיסוי היא ההחלטה לחייב בעלי שלוש דירות ומעלה בתשלום מס של 18 אלף שקל בשנה. הצעה נוספת היא ההחלטה לחייב בעלי פוליסות ביטוח משלים לשלם מס של 3% (שיגדל בהדרגה) כדי לממן את הגדלת סל הבריאות. סוגיה נוספת היא הגדלת שיעור המס למעסיקים עבור הפרשות פנסיוניות לבעלי שכר גבוה ושינוי מתכונת הפעילות של חברות הארנק (שכירים בעלי שכר גבוה המעוניינים בהפחתת חבות המס).



גם בענייני הרשויות המקומיות והארנונה קיימות לא מעט מחלוקות. האוצר מעוניין בהקמת קרן ארנונה בסך 850 מיליון שקל למימון הרשויות המוחלשות על חשבון החזקות. יו”ר המרכז לשלטון מקומי ופעיל מרכזי בליכוד, חיים ביבס, שולל על הסף את מתכונת החלוקה. לטענתו, יש למצוא נוסחת חליפין לתמיכה ברשויות המוחלשות ולא על חשבון החזקות. התנגדות נוספת נוגעת ליוזמת האוצר להקמת חמש מכללות טכנולוגיות חדשות על חשבון הקיימות. פורום ראשי המכללות חושש שהמהלך יבוא על חשבון עשרות הקיימות ומתנגד לכך בתוקף.



נושאים אלו ואחרים צפויים לעלות על שולחן הדיונים בימים הקרובים. יש להדגיש כי גם אם ההצעות הללו יאושרו בישיבת הממשלה, עדיין יש בסמכותו של יו”ר הכנסת להורות להעביר חלק מהצעות החקיקה שלא באמצעות חוק ההסדרים אלא בהליך חקיקה רגיל.