כל מי שמחזיק בימים אלה בשלוש דירות – ותתפלאו, יש לא מעט כאלה – בדריכות לקראת המס המתוכנן על הדירה השלישית. אבל לא רק בעלי הדירות במתח, גם השוכרים שמבינים כי בסופו של יום המס יתגלגל לפתחם ויגולם בשכר הדירה שלהם. בשוק הדירות בבאר שבע יש שני סוגים של משקיעים; הראשון הוא זה שרכש לאחרונה דירה שלישית, שבה השקיע את הפנסיה שלו, והוא כועס על כך שלא ניתנה ארכה לאלה שירצו למכור. השני הוא המשקיע שיושב על הגדר, עד שיתברר העניין. "אני לא מבין מדוע המיסוי מיידי", קובל א׳, שרכש בשנה האחרונה את הדירה השלישית שלו. "אם היו נותנים לנו אפשרות שהמיסוי יחל בעוד שנתיים היינו עושים את החישובים שלנו, עם האופציה למכור את הדירה. השקעתי בה את כל כספי הפנסיה, כמשהו לטווח ארוך לילדים ולנכדים, וזה לא הוגן להעמיד אותי במצב כזה ברגע אחד".



במשרדי התיווך בבירת הנגב יש תמימות דעים לגבי האפליה שגורם מיסוי זה לפריפריה. ״אין מה להשוות בין באר שבע, שבה דירה עולה 400 אלף שקל, לתל אביב, שבה דירה באותו גודל עולה שניים עד שלושה מיליון שקל", אומר אחד המתווכים. "גם המשקיעים וגם השוכרים מתוחים לקראת השינויים שיעשה מיסוי זה על שוק הדירות".




במרכז לא מתרגשים מהמס




עם זאת, המתווכים לא מאמינים שלמערכת המיסוי החדשה תהיה השפעה דרסטית על מחירי השכירות. "השכירות תעלה ב־100 עד 200 שקל בחודש, לא יותר", סבור אחד מהם. חיים, תושב פתח תקווה שבבעלותו דירות באילת ובתל אביב, מעיד כי "המס החדש נפל עלי כרעם ביום בהיר. אני לא בטוח שאצליח להעלות את שכר הדירה. חשבתי להעביר את אחד הנכסים לילדים, אבל אז הזכאות שלהם לדיור במסגרת מחיר למשתכן תיפגע. אני מתפלל שהחוק החדש לא יעבור בכנסת".



אבי, שוכר באזור השפלה, הגיב בסיפוק על החוק החדש: "כל מיני אינטרסנטים מנסים להפחיד שהמחירים יעלו. מניסיון תאמין לי שזה קשקוש. מדובר במחיר שוק. פעם הייתי משלם מחצית משכר הדירה וגם אז לא היה מס. העשירים מנסים להפחיד שכאילו מי שאין לו ייפגע. אני מקווה שהמס החדש יביא למכירת אלפי דירות ואז המחירים יירדו. אני מתפלא על חברי כנסת מהשמאל שלא מתייצבים מאחורי הצעת החוק. לא הכל פוליטיקה".



חיים, שוכר דירה במרכז תל אביב, סיפר שעורך דין המייצג תושב חוץ המשכיר בעיר חמש דירות הבהיר לו שייתכן ששכר הדירה יעלה: "בגלל המס תושב החוץ שוקל למכור שלוש דירות ולהישאר עם שתיים ואז להעלות את שכר הדירה".



אבינועם, השוכר אף הוא דירה במרכז תל אביב, אמר: "בדיוק חתמתי על חוזה לשנה עם אופציה לשנה נוספת, כך שאי אפשר להעלות לי את שכר הדירה. החוק הזה צודק ואולי יביא לירידה במחירים המטורפים של הדיור".





"המיסוי מתחיל לשגע את האנשים"



המתווכים ששוחחנו עמם מעריכים כי לא תהיה האטה בהשקעות בדירות להשכרה, מאחר שבסופו של דבר ההשקעה הבטוחה ביותר היא בתחום הנדל"ן. "גם את ההשקעה היחידה הבטוחה יש מי שרוצה לערער", זועם אחד מהם. מוטי לוי, בעל משרד התיווך "בא לי בית" בבאר שבע, עוסק בתחום הנדל״ן בבירת הנגב זה שמונה שנים. עוד קודם לכן הוא עסק בתחום זה, בעיקר ברכישת ובמכירת דירות. "המיסוי מתחיל לשגע את האנשים", הוא אומר בשיחה עם "מעריב־השבוע", "כל שנה־שנתיים יש חוקים חדשים, עד לשלב שבו גם עורכי הדין שעוסקים בתחום הזה מבולבלים".



לדברי לוי, פעם דירה הייתה השקעה לטווח ארוך, אך היום יש חוסר יציבות בענף שכן בכל תקופת זמן מוסיפים עוד אחוז על מיסוי דירות. "זה לא צודק ולא הוגן", קובע המתווך הוותיק בהתייחסו לחוק החדש. "יש הבדל בין מחירי הדירות ברחבי הארץ, והיה על קובעי המדיניות לקחת את הדבר בחשבון.



מי שהשקיעו בפריפריה הם בני המעמד הבינוני שמראש אין להם הרבה כסף להשקיע במרכז. לכן במקום לקנות דירה אחת במרכז הם קנו שלוש דירות בפריפריה. היו צריכים לקבוע תעריף: מעל 5,000 שקל צריך לשלם מס, אפילו של 20 אחוז. החוק הזה דופק את הפריפריה". לוי מדגיש כי "עינינו לא צרה במשקיעים במרכז הארץ, אך מדובר כאן בעיוות חמור בעניין המיסוי".




"כחלון מתחכם, אבל אנחנו נמצא פתרונות"



אם בעלי שלוש דירות בלחץ מה יגיד ד', יהלומן חרדי מחיפה, שברשותו לא פחות משבע דירות? "זה מס עקום שנולד בחטא והוא ייעלם מהעולם כי המוח היהודי אף פעם לא נשאר חייב", הוא אומר. "בא שר האוצר ופשוט נכנס לי לכיס. מה בסך הכל קרה כאן? קניתי את הדירות אחרי שעבדתי קשה, וכבר שילמתי מסים כחוק. אז עכשיו לוקחים ממני מס כי עבדתי קשה? כי הייתי ישר? כי שילמתי מס?".



נ', אקדמאית בכירה, משתכרת עשרות אלפי שקלים בחודש. היא מודה כי את כל הונה השקיעה ברכישת נדל"ן. "אין לי בעל, אין לי ילדים ובשעתו ייעצו לי לרכוש נדל"ן כדי להבטיח לעצמי את הפנסיה. עכשיו בא כחלון ועושה צחוק מעבודה".



נ' יודעת מה היא עושה והיא לא מתביישת להצהיר על כך. "את המס שאני אצטרך לשלם על הדירה השלישית, הרביעית, החמישית והשישית שלי אני אפיל על השוכרים ואני לא היחידה. שמעתי שכולם הולכים לעשות את זה". "כחלון מנסה להתחכם, אבל אל תדאג, אנחנו נמצא פתרונות", סיכם ד'. 




הקומבינות כבר מתבשלות


לא מעט בעלי דירות שפגשנו בימים האחרונים כבר החליטו מה יעשו כדי לעקוף את ההחלטה של שר האוצר כחלון למסות דירה שלישית של בעל בית אחד.

אחת השיטות המקובלות והנפוצות, שכבר נבדקו על ידי משפטנים, היא להעביר את הנכס על שמו של הבן, על שמה של הסבתא או על שמו של הנכד - וכך לחלק את הנכסים בצורה כזו שאף לא אחד מבני המשפחה יחזיק ביותר משתי דירות.

"יש דרכים לעקוף את ההחלטות השרירותיות וחסרות המעוף של שר האוצר ואנחנו נתמודד איתן כמו שאנחנו יודעים באמצעות מיטב רואי החשבון ויועצי המס", אמרה ריימונד מקריית חיים. דרך נוספת להקטין את תשלום המס תהיה להעריך מחדש את הנכסים ולדאוג להערכה נמוכה במיוחד במסגרת החוק, שכן החוק החדש קובע כי תשלום המס על הדירה השלישית יהיה על הזולה מבין שלוש הדירות. שיטה נוספת היא לרכוש דירה אחת יקרה במקום הדירות השלישית, הרביעית והחמישית ואז לשלם על כולן את מקסימום המס, שהוא כידוע 18 אלף שקל בשנה, ולחסוך עשרות אלפי שקלים של תשלום מס.