הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (שני) את מדד המחירים לצרכן לחודש יולי. על פי הערכות האנליסטים, המדד צפוי להיות חיובי אבל קרוב לאפס.



המדד יושפע מהמשך ירידת מחירי האנרגיה בחודש האחרון, עקב ירידת מחירי הנפט בעולם. אלה עשויים להשפיע בעיקר על סעיף התחבורה. על פי הערכות, גם מחירי המזון ירדו בחודש האחרון הודות למבצעים נקודתיים של היצרנים. לדוגמה, תנובה הפחיתה את מחירי הקוטג' ואילו אסם הגדילה את אריזות חלק ממוצריה כדי להוריד את המחיר האפקטיבי.



גורם משפיע נוסף שעשוי ללחוץ את המדד מטה הוא תחילתם של מבצעי מחירי סוף העונה בתחום הביגוד וההלבשה. עם זאת, מחירי הדיור והשכירות עלולים למשוך את המדד כלפי מעלה, וכך גם מחירי הירקות והפירות.



מאמצי שר האוצר משה כחלון להורדת מחירי הנדל"ן לא הצליחו עד כה. פרויקט הדגל מחיר למשתכן אינו מיושם בכל הארץ, ועד כה שווקו אלפי דירות בלבד.



גם מחירי הדיור המוזלים בפרויקטים אלה אינם מספיקים להשפיע על השוק כולו הסובל בצורה קיצונית ממחסור בקרקעות לבנייה וממחסור בידיים עובדות.



בהתחשב בכל הגורמים הללו, מדד המחירים לצרכן ליולי צפוי להיות חיובי אבל קרוב לאפס. אם המדד יהיה חיובי תהיה זו הפעם הראשונה מתחילת 2016 שהמדד עובר לקידומת חיובית בחישוב שנתי. אומנם בשלושת החודשים האחרונים היה מדד חיובי, אבל במחצית הראשונה של 2016 היה המדד המצטבר אפסי, וב־12 החודשים האחרונים הוא ירד בחצי אחוז.



כך או כך, נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אינה מתכוונת לשנות את הריבית במשק והיא תעמוד על 0.1%. מצב זה יישאר ללא שינוי לפחות בשנה הקרובה. זה עשוי להשתנות אם הנגידה האמריקאית תחליט להעלות את הריבית מוקדם מהצפוי.



המסחר בבורסה לניירות ערך יתחדש היום, וזאת לאחר שאתמול הבורסה הייתה סגורה עקב ט' באב. גם המסחר במטבע חוץ יחודש. הבנקים שהיו סגורים אתמול יחזרו לפעול כרגיל. נזכיר שאתמול לא התנהל מסחר גם בבורסות חו"ל בגלל יום ראשון.