חברות הביטוח מודות כי הפעלת קרן ברירת המחדל, שאת הקמתה יזם משרד האוצר, תפגע בהכנסותיהן מדמי הניהול של קרנות הפנסיה. הנפגעת העיקרית היא קבוצת מנורה מבטחים, המנהלת את קרן הפנסיה הגדולה בשוק. בדוחותיה הכספיים, שפורסמו בסוף השבוע, צירפה החברה את הביאור הבא: "הליך זה (קרן ברירת המחדל - י"ש) עשוי להאיץ עוד יותר את התחרות הערה בשוק הפנסיה ולגרום לירידה נוספת בדמי הניהול".



עוד נכתב כי "עם זאת, בשלב זה לא ניתן להעריך את עוצמת הירידה ומידת השפעתה על מבטחים פנסיה וגמל ורווחיותה. כמו כן, לא ניתן להעריך את השפעתה על שיעור הנטישה של העמיתים הקיימים ועל מספר המצטרפים החדשים שבניהול מבטחים פנסיה וגמל".



כאמור, קרן הפנסיה מנורה מבטחים היא הגדולה בשוק ומנהלת נכסים בהיקף של כ־77 מיליארד שקל. על פי דוחות מנורה, הרווח מעסקי פנסיה הסתכם במחצית הראשונה של 2016 ב־67 מיליון שקל. ההפקדות השוטפות הסתכמו באותה התקופה ב־4.5 מיליארד שקל ומהוות 29.4% מסך ההפקדות בשוק.



דמי הניהול המרביים המותרים לגבייה עומדים על 6% מההפקדה השוטפת ו־0.5% מהצבירה. החברות שזכו במכרז להפעלת קרנות ברירת המחדל שפרסם משרד האוצר יגבו דמי ניהול מופחתים: מיטב דש 1.31% מההפקדה ו־0.1% מהצבירה; הלמן אלדובי 1.49% מההפקדה ו־0.01% מהצבירה. את המעבר לקרנות החדשות יוכלו ליזום הלקוחות עצמם או המעסיקים שלהם.



עם זאת, סביר שמנכ"ל מנורה מבטחים גמל ופנסיה, יהודה בן אסייג, יפעל באמצעות מחלקת שימור הלקוחות בצורה אגרסיבית כדי למנוע ככל שניתן נטישה מאסיבית של לקוחות. נזכיר כי מנורה מבטחים רשמה בשנים האחרונות תשואות גבוהות מהממוצע בשוק הפנסיה. נפגעים נוספים ממכרז הפנסיה של האוצר יהיו קרנות מיטב והלמן אלדובי עצמם. לקוחותיהם הוותיקים ידרשו אף הם להפחית את דמי הניהול המשולמים כיום על ידם (והגבוהים מאלה שנקבעו במכרז האוצר - י"ש) ולהתאימם לאלה החדשים.



קרן ברירת המחדל תיכנס לתוקף באופן רשמי ב־1 נובמבר, אולם הלמן אלדובי כבר הודיעה שמבחינתה הרפורמה נכנסת לתוקף מיידית וכי לקוחות המעוניינים לשלם דמי ניהול נמוכים יותר מוזמנים לעבור אליה.



בתוך כך, בתקשורת נחשף בימים האחרונים כי בעלי השליטה במיטב דש מנהלים מגעים למכירת השליטה לקרן ההשקעות XIO, שמחוברת למשקיעים מסין. עדיין לא ברור אם הקונים הפוטנציאלים מודעים לדרמה המתחוללת בשוק החיסכון הפנסיוני בישראל.