נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, נפגשה בסוף השבוע שעבר עם קודמה בתפקיד, סטנלי פישר, המשמש משנה לנגידה האמריקאית ג'נט ילן, ועודכנה על תוכניות הבנק המרכזי האמריקאי והאפשרות להעלאת הריבית. כך נודע ל"מעריב-השבוע".



הפגישה התקיימה במהלך הכנס השנתי של הנגידים המרכזיים, בעיירת הנופש ג'קסון הול בארה"ב. מדובר בכנס שנתי שבו משתתפים נגידי המדיניות המערביות ובמהלכו מחליפים הנגידים דעות על הכלכלה העולמית ועל ההתפתחויות המוניטריות בשווקים. אין זו הפעם הראשונה שפלוג משתתפת בכינוסים אלה ונפגשת עם פישר. הפגישות עם הנגיד לשעבר מסייעות לה גם בגיבוש המדיניות המוניטרית המקומית.



למרות זאת, בבנק ישראל אין כוונה להעלות את הריבית בטווח הנראה לעין. סביר שהריבית במשק תישאר ברמתה הנוכחית (0.1% לשנה) לפחות עד סוף הרבעון הראשון של 2017. בכל ההחלטות האחרונות של הוועדה המוניטרית לא נרמז, ולו גם פעם אחת, שקיימת כוונה לשנות את מדיניות הריבית. כלכלני בנק ישראל העריכו בתחזיתם האחרונה שהריבית תעלה רק ברבעון האחרון של 2017.



אלא שעם כל הכבוד לפלוג, במוקד כינוס ג'קסון הול עמדו דברי הנגידה האמריקאית. בדבריה היא הפתיעה ואמרה כי לאור נתוני התעסוקה בארה"ב, כיוון הפעילות הכלכלית ושיעור האינפלציה - גדלו הסיכויים להעלאת הריבית בקרוב. על פי האנליסטים, השינוי צפוי להתרחש בספטמבר 2016. ילן הוסיפה וציינה כי התחזית של הפדרל ריזרב משקפת צמיחה מתונה של המשק האמריקאי ורמת אינפלציה יציבה של כ־2% לשנה.



היא גם ציינה את ההתייצבות בשוק העבודה ואת העובדה שהמשק נמצא ברמת תעסוקה מרבית. דברי הנגידה האמריקאית נתמכים על ידי פישר, שהעריך שהכלכלה האמריקאית בשלה להעלאת הריבית. נזכיר כי לפני כמה חודשים הועלתה הריבית בארה"ב, אך לנוכח הטלטלות בשווקים הוחלט להמתין להעלאות נוספות. זאת, למרות הציפיות להעלאה אחת נוספת לפחות במהלך 2016.



הבורסות באירופה ובארה"ב יהיו סגורות היום. מאידך, סביר שהבורסה בתל אביב תגיב להתפתחויות במגמות של עליות במניות וירידה בשוקי האג"ח. עם זאת, רונן מנחם מבנק מזרחי-טפחות ממליץ שלא להקדים לחגוג את עליית הריבית. לדבריו, "הטון הזהיר בנאומה של ילן נובע מכך שהכלכלה האמריקאית עדיין חשופה לזעזועים חיצוניים, כמו מחירי הנפט או הברקזיט, כך שעדיין קיימים סימני שאלה רבים".