כלכלני בנק לאומי התייחסו אתמול (ראשון) בסקירתם השבועית לנתונים שחשף הכלכלן הראשי באוצר. בבנק אומרים כי אומנם האבטלה במשק ממשיכה להיות ברמות השפל של מתחת ל־5%, אולם הנתונים אינם משקפים את המצב לאשורו, שכן מרבית המועסקים החדשים הם בענפים בעלי שכר נמוך יחסית, המאופיינים בפריון נמוך.



עוד מציינים בבנק לאומי כי בחודשים האחרונים נבלמה מגמת הירידה ביצוא הסחורות למדינות אירופה, אך בשנת 2016 צפוי המשך נסיגה ביצוא הסחורות - אם כי בשיעור מתון מזה של 2015. להערכתם, רק בשנת 2017 תתחדש הצמיחה ביצוא סחורות ישראליות לחו"ל.



בנוגע למדיניות הריבית מציינים בבנק כי ראשי הפדרל ריזרב האמריקאי, ג’נט ילן וסטנלי פישר, הדגישו השבוע את העובדה שהכלכלה האמריקאית עשתה כברת דרך משמעותית בהשגת היעדים שהוצהרו בעבר. בעיקר בלטו דבריו של סגן יו”ר הפד סטנלי פישר, שלפיהם, הבנק המרכזי מתקרב ליעדים שלו, מה שעשוי להתפרש כתמיכה בהעלאה נוספת בריבית. בנאומו ציין פישר, בעבר נגיד בנק ישראל, כי החזרה של שוק העבודה לרמות תעסוקה טרום־המשבר העולמי של 2008 אינה מובנת מאליה.



להערכתו, התאוששות ההשקעות וירידת ההשפעה של תיסוף הדולר יתרמו לעלייה בקצב הצמיחה בעתיד. לדעת פישר, האינפלציה בנטרול מחירי המזון והאנרגיה קרובה מאוד ליעד שקבע הפד. על פי העולה מדבריו של פישר, ובעיקר מאלה של הנגידה ילן, העלאת ריבית היא אפשרית בכל אחת מההחלטות הקרובות, החל בהחלטה בחודש ספטמבר.