ועדת הכספים תדון היום (שלישי) בתקנות לניהול החיסכון בחוק תכנית חיסכון לכל ילד באמצעות הביטוח הלאומי. החוק ייכנס לתוקף בתחילת 2017. ערב הדיון פנתה יו"ר איגוד בתי ההשקעות, יוליה מרוז, בבקשה לקחת בחשבון גם את האינטרסים שלהם.

מרוז אומרת שעל פי נוסח טיוטת התקנות הנוכחית, באפשרות ההורה לבחור לגבי ילד אם כספי החיסכון עבורו יופקדו בבנק או ינוהלו בקופת גמל. החשש הוא שמרבית החוסכים יעדיפו את התכנית בבנק.
אם הורה לא קבע את בחירתו, תופנה הפקדת כספי החיסכון אוטומטית לאחת מקופות הגמל שייכללו ברשימה שיאשר משרד האוצר. אם מדובר בילד שגילו 15 ומעלה, ברירת המחדל תהיה הפניית כספי החיסכון לחשבון בבנק.

איגוד בתי השקעות טוען כי "קיים חשש שאופן הסדרת התכנית יעמיק את האחיזה של המערכת הבנקאית בציבור החוסכים באופן קיצוני. ההסדרה מאפשרת לבנקים לקבל לקוח שבוי כבר מיום היוולדו, וברור שתגדל גם הריכוזיות בתחום".
מרוז מציעה שכדי לאזן את התמונה יש לקבוע בתקנות שאם ההורה לא בחר לשים את הכסף בבנק אחרי מועד היוולדו של הילד, יופנו הכספים לניהול בקופות הגמל בלבד. "לפי עמדתנו, היה נכון לא לאפשר כלל ניהול כספי החיסכון האמור בבנקים", היא אומרת, "אנחנו קוראים לוועדה לערוך את הדיון בתקנות תוך התייחסות לעמדה זו, ולפעול לקביעה בתקנות כי ברשימת ברירת המחדל ייכללו רק קופות גמל שינהלו את כספי החיסכון לכל ילד". בבנקים דוחים את על הסף את עמדת מרוז.
מנכ"ל איגוד הבנקים משה פרל, שישתתף היום בישיבת הוועדה, ידרוש שהבנקים ייקחו חלק מרכזי בניהול הכספים, וזאת מכיוון שההורים עצמם יעדיפו להפקיד את הכסף שבם בזכות חוסנם הפיננסי.