נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין העניק לנושים של קבוצת פישמן ארכה עד 22 בספטמבר למציאת הסדר מוסכם עבור חובות בסכום הנאמד ב־5 מיליארד שקל. לטענת פישמן, החובות המובטחים בשעבודים נאמדים ב־3.4 מיליארד שקל. ללא פתרון שיכלול הסדר נושים מוסכם, תישקל האפשרות שבוע מאוחר יותר למינוי כונס נכסים קבוע, ולכן לבנקים יש אינטרס עליון להגיע להסדר מוסכם. הנושים העיקריים של החברות שבבעלות פישמן הם בנק הפועלים (1.8 מיליארד שקל) בנק לאומי (1.7 מיליארד שקל) רשות המסים (200 מיליון שקל) וכן הבנקים דיסקונט, מזרחי טפחות ואיגוד.

הבנקים באמצעות עו”ד פיני רובין, ביקשו בדיון שלשום מבית המשפט לפנות להליך גישור (באמצעות ורדה אלשטיין), מתוך הנחה שבדרך זו ניתן יהיה להגיע לפתרון האופטימלי שירצה את כל הצדדים. אלא שכפי שקבע השופט אורנשטיין מדובר בהליך מיותר ולא שקוף. השופט הדגיש כי לצורך הליך גישור נדרשת הסכמה של כל הצדדים כולל רשות המסים, ובלעדיה אין מקום להליך כזה. "לא ראיתי בסיס לכפות על רשות המסים גישור שאינה חפצה בו, ולא רק מחמת שהדבר אינו מחויב המציאות מבחינת הנחיות היועץ המשפטי לממשלה", קבע השופט.



שופט המחוזי איתן אורנשטיין. צילום: אריק סולטן, פלאש 90
שופט המחוזי איתן אורנשטיין. צילום: אריק סולטן, פלאש 90



מצד שני, דחה אורנשטיין את בקשת רשות המסים למינוי כונס נכסים זמני. בסופו של דבר הוא התיר לבנקים לנסות ולהגיע להסכם מוסכם לגבי החובות של איש העסקים, ולהגיע למתווה חדש להסדר חובות תוך שהם מביאים בחשבון את האינטרסים השונים.



ואכן, הבנקים בשיתוף רשות המסים יחלו כבר היום בגיבוש צוות שיאפשר להם לנהל את המשא ומתן ביניהם למציאת הסכם הנושים, תוך שיתופו של פישמן. הצוות, שבו ישותפו גם עורכי הדין של הצדדים, יקבע אם יש צורך בחלוקה מחודשת של הביטחונות שהעמיד פישמן לרשות הנושים, בעיקר לבנק הפועלים. כמו כן, יוחלט על היקף ההזרמה הכספית האישית שיתבקש איש העסקים להוציא מכיסו, וכן על איזה נכסים ששועבדו לבנקים הוא יאלץ לוותר.



בנוסף, אמור הצוות להחליט מה יהיה הליך מימוש הנכסים (שבהם חברת הדלק טן, הום סנטר, המניות ב"ידיעות אחרונות" וחברות נדל”ן) שבבעלות איש העסקים, והאם הוא עצמו ייקח חלק בהליך המימוש. האתגר של הבנקים במציאת הסדר בתוך פרק זמן קצר כזה, אינו פשוט. אם יתברר שלוח הזמנים קצר וההסדר נמצא על סף חתימה, לא מן הנמנע שהם יפנו לבית המשפט כדי לקבל ארכה נוספת של מספר ימים. בכל מקרה, השאיפה של הצדדים היא להשלים את ההסדר עוד לפני ראש השנה.