שר האוצר משה כחלון (כולנו) יביא היום (חמישי) לאישור ועדת השרים לתיקוני חקיקה את ההצעה להטלת מס על דירה שלישית למגורים. על פי הערכות, כ-50 אלף אזרחים המחזיקים בשלוש דירות ויותר ייאלצו לשלם על הדירה השלישית ומעלה מס של 18 אלף שקל בשנה. על פי נתוני רשות המסים, ההכנסות ממס זה נאמדות ב-800 מיליון שקל לשנה.



התוכנית של כחלון ספגה בשבועות האחרונים ביקורת חריפה מצד פוליטיקאים, חברי כנסת ולוביסטים המייצגים את בעלי ההון. קודמו של כחלון בתפקיד, שר האוצר לשעבר יאיר לפיד (יש עתיד), טען שהתוכנית אינה שוויוניות ומפלה בין בעלי דירות ששוות עשרות מיליוני שקלים לבעלי דירות ששוות מיליוני שקלים בודדים. אלא שכחלון לא נכנע והחליט להוציא את התוכנית לדרך.



"איכשהו, לכל המשקיעים יש את הטלפון שלי"


יש לציין כי הסיכוי לאישור התוכנית בכנסת במתכונת הנוכחית הוא נמוך, ומעריכים כי יוכנסו בה תיקונים. יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) כבר הודיע שאין בכוונתו לאשר את התוכנית כלשונה. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) תומכת בתוכנית, אך גם היא סבורה שיש מקום לתיקונים.



מתנגד למתווה הנוכחי, משה גפני. צילום: מרק ישראל סלם
מתנגד למתווה הנוכחי, משה גפני. צילום: מרק ישראל סלם



שר האוצר אמר בתחילת השבוע בתגובה לביקורת: "אתם יודעים מה משותף לכל ה-50 אלף שיש להם שלוש דירות ויותר? איכשהו לכולם יש את מספר הטלפון שלי. הם יודעים להשיג אותו. מעניין שלאף אחד מהזוגות הצעירים אין אותו. המאבק שלי מול משקיעי הנדל"ן הוא מאבק ערכי ואידאולוגי". לדבריו, "מטרת החוק אינה לגבות מסים אלא לתת יתרון לזוגות הצעירים. לזוג צעיר אין שום סיכוי כשהוא מתמודד מול משקיע שיש לו חמש דירות. הזוג הצעיר מתחנן להנחה של 10,000 שקל, והמשקיע מעלה את המחיר ב־50 אלף בלי להרגיש".



כחלון הוסיף כי "למשקיעים יש חלק משמעותי במשבר הדיור. מתקיפים אותי על החוק הזה התקפות חסרות תקדים, אבל בשביל לפתור משבר חמור כל כך צריך לעשות גם צעדים כואבים, שלא נעימים לכולם". במקביל ממשיך שר האוצר במאמציו להגדלת היצע הדירות באמצעות "מחיר למשתכן" ובאמצעות הסכמי הגג עם הרשויות המקומיות.



תנופת דיור בטירת הכרמל


הערב ישתתף כחלון באירוע חתימה על הסכם גג בטירת הכרמל, לבניית יותר מ-12 אלף יחידות דיור בעיר. מדובר בהסכם הגדול ביותר בתחום הבנייה למגורים שנחתם בשנים האחרונות באזור הצפון.



תנופת בנייה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
תנופת בנייה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לפי ההסכם, בחמש השנים הקרובות ישווקו בטירת הכרמל 10,160 יחידות דיור, מסחר ותעסוקה בחמישה מתחמים על קרקע המדינה. לאלה עשויים להתווסף, באישור הוועדה המקומית, 2,407 יחידות דיור מכוח תקנות התכנון והבנייה. נוסף לשיווק יחידות חדשות יקצה משרד הבינוי והשיכון 175 מיליון שקל לטובת מוסדות ציבור לבנייה החדשה, 106 מיליון שקל לתשתיות בשכונות ותיקות ו־92 מיליון שקל לתשתיות בשטח ההיקפי.