מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, צפויה לקבל עלות שכר הנאמדת ב־5 מיליון שקל עבור 2016 - כפול ממה שנקבע בחוק שכר הבכירים. נזכיר כי עבור 2015 היא קיבלה שכר בעלות של 8.1 מיליון שקל, מה שעורר את חמת הפוליטיקאים. ל"מעריב" נודע שהתשלום המוגדל ייעשה מכיוון שחוק שכר הבכירים לא יהיה בתוקף לגבי מרבית 2016. עוד ייתכן כי בהתאם לפסיקת בג"ץ הוא יהיה בתוקף רק מסוף 2016 או מתחילת 2017.



לאומי דיווח אתמול על החלטת הדירקטוריון להתאים את נורמות השכר לנקבע בחוק. סוכם כי שכרה של המנכ"לית עמינח לא יעלה על 2.5 מיליון שקל (לא ישולמו בונוסים) וכך גם שכרו של יו"ר הדירקטוריון, דוד ברודט. מכיוון שהשכר הנוכחי גבוה באופן ניכר מהשכר המרבי המותר בחוק (3.75 מיליון שקל לעמינח ו־2.7 מיליון שקל לברודט), השכר עבור 2016 כולה יהיה כאמור גבוה מהמגבלות.



סביר שבעקבות התוצאות הכספיות ל־2016, הכוללות רווחים חד־פעמיים של מאות מיליוני שקלים מביטול הפרשות מס ורווחים מימוש אחזקות, התשואה על ההון תהיה גבוהה ויושלמו בנוסף בונוסים. המנכ"לית תזכה לבונוס של לפחות מיליון שקל וכך גם יו"ר הדירקטוריון. גם חברי ההנהלה האחרים יהיה זכאים לבונוס של עד שבע משכורות.



בנק לאומי. צילום: ישראל פוסט
בנק לאומי. צילום: ישראל פוסט



הערכה: עמינח לא תסכים להמשיך במגבלות


לדירקטוריון תהיה זכות לאשר משכורת חד־פעמית נוספת. חוגים בנקאיים מעריכים שמנכ"לית בנק לאומי לא תסכים להמשיך לעבוד בהתאם למגבלות השכר החדשות.



קיימת סבירות גבוהה שהיא תנצל את 2016 כשנה האפשרית למשיכת שכר גבוה, ובמהלך 2017 או בתחילת 2018 תודיע על פרישה מניהול הבנק, כפי שעשה ציון קינן בבנק הפועלים. בלאומי הדגישו אתמול שבכל מקרה הבנק יפעל על פי הוראות החוק.



עוד הוחלט להביא לאישור האסיפה הכללית החלטה משפטית המתכתבת עם התביעה הייצוגיות שהוגשה נגד הבנק בפרשת הסיוע להעלמות המס בארה"ב. סוכם כי הסמכות לדיונים משפטיים במקרה של תביעות ייצוגיות נגד הבנק או תביעות רשלנות או מחדלים ניהוליים אחרים יתנהלו אך ורק בישראל, אלא אם כן יוחלט אחרת. השינוי התקבל בעקבות תביעה בסוגית ייעוץ המס ללקוחות כאשר התובעים ביקשו שניהול המשפט ייערך בניו יורק.



דירקטוריון הבנק יביא בפני האסיפה הכללית בקשה למינוי שלושה דירקטורים חדשים (אחד חיצוני) מתוך שישה מועמדים (מרביתם הומלצו על ידי ועדת המניות הבנקאיות).



שניים מששת המועמדים בולטים במיוחד. הראשון הוא גדעון שור, לשעבר דירקטור בלאומי למשכנתאות ובכיר בבנק ישראל. שור הומלץ על ידי חברת אוצר התיישבות היהודים, המחזיקה ב־5% ממניות הבנק. אם ייבחר לתפקיד הוא ייאלץ לפרוש מתפקידו הנוכחי כדירקטור בשופרסל. המועמדת השנייה שמושכת תשומת לב היא אסתר דומיניסי, לשעבר מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי ודירקטורית בקבוצת הראל. דומיניסני ביקשה בעבר להתקבל לנבחרת הדירקטורים, אבל לא התקבלה.



מועמדים נוספים הם יצחק שריר לשעבר דירקטור בדיסקונט, יצחק פרנקוביץ, יורם מיכאליס (שייאלץ לוותר על עיסוקו בייעוץ לשירותי IT) ויצחק אידלמן.