לפני כחמש שנים קניתי זכות ציבורית ורישיון למונית ובמשך הזמן נודע לי שגם ממשלת ישראל מוציאה סכומים כאלה בדיוק לפי השווי בשוק, בסביבות 240 אלף שקלים. אני מודאג מאוד מכל הדיבורים על עתיד ענף המוניות בישראל. זה התחיל ב'"גט טקסי" (כיום: "גט") ואחר כך "אובר" וכל הידיעות על נסיעות שיתופיות וכדומה. יש כ־35 אלף רישיונות למוניות בארץ, יכול להיות שכל כך הרבה אנשים ימצאו את עצמם ככה ברחוב בלי עבודה? האם לדעתך באמת יש לי סיבה לדאגה?


"בגדול אני חושב שכן, יש לך סיבה לדאגה. אין מה לעשות, מדובר בסוג של שיטפון שאיש כבר לא יוכל לעצור אותו. ככל שרשת האינטרנט עושה עוד ועוד יישומים חדשים, המצב בענף הופך להיות בעייתי, ואני מעריך שזה הולך למקום מדאיג כפי שאתה מתאר, ולכן אתה צריך לדאוג לעצמך ולעתידך.



"אגב, זה קורה בכל הענפים, תראה מה קורה בחנויות, למשל, עם כל אתרי הקניות ברשת האינטרנט. אם ניקח לדוגמה אדם שקנה לפני כשנתיים בסכום כסף גדול זיכיון למותג כלשהו בחנות מסוימת, גם הוא נמצא בבעיה, כי כיום אפשר להשיג את אותו המותג בחצי המחיר דרך אתרים כמו 'איביי' או 'עליבאבא' וכדומה. לרשת האינטרנט השפעות נרחבות על עתידם של ענפים רבים, ואחד מהם הוא גם ענף המוניות. זה לא פשוט, ואני מציע לך להביא את זה בחשבון ולחשוב מה אתה רוצה לעשות הלאה בחייך. אני מניח שגם הממשלה תצטרך למצוא איזה פתרון - אולי לתת איזה סבסוד או למצוא פתרון אחר - לכל עשרות אלפי האנשים בענף שלך, שצריכים לפרנס את משפחותיהם". 




 


"לצערי אני עצמי לא יכול לתת לך תשובה חד־משמעית על כך. אני חושב שאתה צריך למצוא אפיק אחר להשקעה, כמו בתחום הנדל"ן למשל. יש הרבה דירות אטרקטיביות להשקעה בארץ עדיין, בהדגשת המילה 'עדיין', כי כעת אנו שומעים על כל מיני תוכניות למיסוי דירה שלישית ומעלה, אבל נכון לרגע זה, עדיין מדובר באופציה טובה להשקעה".

אני קבלן משנה של חברת גז גדולה. במקור אני מרמת גן, ולפני כשנתיים קניתי דירה בשכונת הפארק בחדרה. אני רוצה להתפתח בתחום שלי ולקנות עוד קו גז, ואני מתלבט אם כדאי לי למכור את הבית שרכשתי בשביל להשקיע אותו בזיכיון לקו הנוסף. מדובר בהשקעה של300־400 אלף שקלים לרכישת קו נוסף, עם הכנסה צפויה של 15 אלף שקלים נטו בחודש. נכון לעכשיו, על הנייר, הדירה שקניתי בחדרה שווה כבר כ־350 אלף שקלים יותר מהסכום שהשקעתי בה ומוערכת כיום בסכום של מיליון ו־450 אלף שקלים. לקחנו משכנתה מלאה עליה, של 75%, כלומר כ־880 אלף שקלים - ושאר הסכום היה הון עצמי. האם כדאי לי למכור אותה כדי להגדיל את העסק שלי ולרכוש קו נוסף?

"אתה מדבר פה על שני מרחבים שונים מאוד. יש הבדל ברור בין השקעה בעסק לבין השקעה בנדל"ן, כי עסק הוא עסק; לפעמים הוא יצליח ולפעמים הוא יצליח פחות".

"אני מכיר אנשים שמכרו דירות ומכרו נכסים שהיו להם - כולל כספים שהיו להם בחסכונות - בשביל לפתוח את העסק שלהם, ובדיעבד התברר להם שזו הייתה טעות חמורה, כי עסק לא תמיד מצליח".

"אגב, לפי הסטטיסטיקה רוב הסיכויים של עסק הוא שלא להצליח ולכן חשוב לדעת שמדובר בשני דברים שונים. אני מסכים איתך שבמקרה שלך מדובר בעסק קצת שונה, כי זיכיון לקו נוסף של גז הוא לרוב הרבה יותר יציב וסטבילי; קל יותר לתכנן אותו להיות בטוח במקום שלך. אם אתה קונה את הקו השני בהשקעה של 300־400 אלף שקלים וההכנסה ממנו תהיה בערך 15 אלף שקלים בחודש נטו, כלומר 150 אלף שקלים בשנה, אתה צריך לעשות את החישובים שלך ולהיות ערוך לכל גורמי הסיכון שיש פה. כלומר, לחשוב מה עלול להשתבש. כי אם לא תעמוד בתנאים, יכולים לקחת ממך את הקו. אתה צריך להיערך מראש לכל גורמי הסיכון".

"אתה נשמע לי אדם מעשי ומסודר, ונראה שאתה בוטח בעצמך שתוכל לעמוד בכך - ואלו תכונות חשובות וחיוניות להפעלת עסק. לכן אין פה תשובה חד־משמעית; אני סומך עליך שמבחינה ניהולית אתה מסודר מספיק ופדנט לעמוד בהגדלת העסק, כי אתה בסך הכול מכיר את התחום היטב והנתונים הכלכליים שלך הם טובים, אז לפעמים צריך לקפוץ למים ולהתגבר על הפחד".

מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"

ערכה: הדס בארי