יותר מפעם אחת יצא לי בחודשים האחרונים להתבונן במפגשים אקראיים של שר האוצר משה כחלון עם אלה המכונים "האדם שברחוב". בכולם, כמו גם במפגשיו השבוע, הוא נשאל על מיסוי דירה שלישית, ומדוע הוא פוגע בבעלי הדירות. וכמו תמיד הוא עונה בבדיחות הדעת: פעם התשובה היא "אם יש לך שלוש דירות, אז לא נורא, תעבירי אחת מהן לילדים". בפעם אחרת הוא עונה: "קיבלת ירושה של ארבע דירות? אני קיבלתי בירושה בקבוק ערק ריק. רוצה להתחלף?".



וכשאני מפנה אליו שאלה בנושא, הוא עונה לי חד־משמעית: "מס על דירה שלישית יעבור בדיוק כמו שהוא נכנס. פשוט אין ברירה. כל אחד קרוב לעצמו ומסתכל על האינטרס שלו. אני רואה את האינטרס של הזוגות הצעירים".



עוד נחזור לנושא הזה מאוחר יותר. בינתיים מה שתופס את הכותרות בימים האחרונים הוא הפוליטיקה הקטנה: פוליטיקה הנוגעת למגעים הבלתי פוסקים לצירוף המחנה הציוני לקואליציה. פוליטיקה הנוגעת לקרב הקרדיטים על המהלכים הכלכליים המוצלחים. וגם פוליטיקה על עתידה של כולנו ושל העומד בראשה, והיחס המיוחד שהוא מקבל מראש הממשלה בנימין נתניהו.



נתניהו ממשיך לגנוב את הקרדיטים ממך?
"לא תצליח לסכסך בינינו", אומר כחלון. "העבודה באוצר קשה ותובענית ובאופן טבעי כל אחד מעוניין לקבל קרדיט על ההישגים. יש הרבה הישגים, אבל עדיין לא הצלחנו בכל מה שרצינו. אני לא רוצה להיכנס לקטע האישי מול ביבי. כשאתה עושה מהלך או רפורמה, בתחילת הדרך 90% נגדך, ואם זה מצליח כולם מצטרפים. אף אחד לא עוזר לי להתמודד עם ההפגנות מול הבית או בהשמצות נגדי. אני חושב שמי שלא היה בהמראה אינו צריך להצטרף לנחיתה".



כחלון גם אינו מתרגש ממפגן הקנאה עקב צירופו לנסיעת נתניהו לאו"ם, והשמועות שנפוצו בעקבות כך על אפשרות הצטרפותו לליכוד: "ביבי הזמין אותי לנסיעה והיה חשוב שאגיע. נשארתי בסך הכל יום וחצי ונפגשתי עם שר האוצר האמריקאי, שר החוץ הקנדי ועם מנכ"ל חברת הייטק גדולה. לא הבנתי מה אנשי הליכוד רוצים ממני. נתניהו בחר להזמין דווקא אותי. אני שב ומודיע לכולם: אני לא חוזר לליכוד! השמועות הן במסגרת הניסיונות להפעיל עלינו תרגילים ולהחליש אותנו, אבל זה לא יעזור. קבענו אג'נדה כלכלית עם שלושה דגלים: דיור, בנקאות וביטוח, ולא זזנו ממנה. כולם נגדי: החקלאים, התעשיינים, הקבלנים, הבנקים ומי לא. אבל אני בעד האזרחים".



כחלון ונתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
כחלון ונתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



יש יותר מדיבורים על צירוף המחנה הציוני לממשלה. מה ידוע לך על כך? לפי הפרסומים, עורכי הדין שלך בוחשים מאחורי הקלעים. מה האמת ואיפה עומדים המגעים?
"אני מדבר על כל הגורמים הפוליטיים אבל לא יודע שום דבר על מגעים בימים האחרונים. אני לא חלק מהעניין. כל מי שאני שואל אותו מכחיש. נכון שבתשובה לשאלת ליצמן ביבי אישר שאכן מתנהלים מגעים, אבל לא מעבר לזה. לגופו של עניין, הייתי רוצה לראות את המחנה הציוני בקואליציה. ניצבים בפנינו אתגרים גדולים. כל מהלך כלכלי רציני מצריך רוב. אנחנו הולכים לשינויים גדולים בכלכלה. כניסה של בוז'י הרצוג גם תזיז משהו ויכולה להיות מנוף בתחום המדיני שנחוץ לישראל".



אם צריך לעשות מהלך מדיני, מדוע מחכים למחנה הציוני ולמה הוא לא נעשה עד עכשיו?
"אני לא יודע, אבל אי אפשר להמשיך בקיפאון לאורך שנים. צריך לעשות מהלך מדיני מול הפלסטינים או מול העולם הערבי. מדינות שבעבר לא רצו לדבר איתנו מוכנות לכך היום. כרגע לא זזים, והבעיה היא בשני הצדדים. אם המחנה הציוני תיכנס לקואליציה ותקדיש את כל כולה למהלך מדיני, יש לכך סיכוי. אבל אני לא מזהה משהו חדש בתחום הפוליטי. ברגע האמת אני אתמוך במהלך כזה".



אפרופו פוליטיקה, מאחורי הקלעים מדברים על דיל בנושא תאגיד השידור הציבורי, וכבר יש הצעת חוק של ביטן לביטול התאגיד. האם אתה תומך במהלך?
"מבחינתי, כל המהלך עומד בעינו. דובר על התחלת הפעלת התאגיד החדש בינואר או באפריל 2017 וכל היתר קשקוש. כל אחד, וגם אני, יכול לכתוב הצעת חוק, אבל השאלה מה הסיכוי שהיא תעבור. אם ידברו איתי על שינוי המתווה, אחליט מה לעשות. אני פתוח לכל יוזמה. מי יודע? אולי יציעו משהו יותר טוב? כרגע מבחינתי זה לא עומד על הפרק, ואין שינוי בסיכומים".



****


כחלון, שהוגדר על ידי מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן כשר האוצר החברתי ביותר בתולדות ישראל, אינו שר אוצר שגרתי. הוא ההפך הגמור משר האוצר המיתולוגי יגאל ("אין לי") הורביץ. הוא מצטיין בנתינה ולאחר שנים ארוכות שינה לחלוטין את סדרי העדיפויות באוצר, והוא מתמקד בעיקר בשכבות החלשות. כחלון מקיים אחת לאחת את הבטחותיו לבוחריו במערכת הבחירות, אף על פי שבדרך הוא דורך על הרבה יבלות.



תוכנית החלוקה הנדיבה שלו אינה מקפחת אף סקטור, הגם שלעתים היא גוררת עימותים מול קבוצות הלחץ והאינטרסים הגדולות. כחלון שש אלי קרב. הוא מבין שכל ויכוח או מחלוקת פומבית רק מעצימים את חשיבות המהלכים שהוא מבצע.



מאידך, הוא בורח מהחלטות שנויות במחלוקת, במיוחד כאלה שעלולות לפגוע בקבוצות עובדים גדולות. הנושא העיקרי העומד על סדר היום, זה שישפיע על עתידו הפוליטי של כחלון, הוא סוגיית מחירי הדיור, ולכך הוא מקדיש את מרב מאמציו. אחד העניינים בנושא נוגע למהלך השנוי במחלוקת של מיסוי דירה שלישית, שאליו התייחסתי בתחילת השיחה עם שר האוצר. מיסוי דירה שלישית, כמו מע"מ אפס של לפיד, חדל מזמן להיות נושא כלכלי ענייני, אבל הפך משיקולים שונים ומשונים לעניין פוליטי. כל חבר כנסת או מישהו שיש לו משהו להגיד, כבר התבטא בנושא.



מדוע אתה מתעקש על מיסוי דירה שלישית למרות ההתנגדות מקיר לקיר?
"מול הביקוש בשוק הדיור יש גם היצעים. עודפי הביקוש היו גבוהים מעבר לכל פרופורציה, וכבר הוכח כי הטלת מסים מפחיתה את כדאיות ההשקעה בדיור. זה היה במקרה הגדלת מס הרכישה על דירות להשקעה. אני מעוניין להגדיל את היצע הדירות לזוגות הצעירים, ומיסוי הדירה השלישית הוא אחד האמצעים לכך.



"סכום המיסוי הוא 1% משווי הדירה אך לא יותר מ־1,500 שקל לחודש. הטלתי את המס לא בשביל הכסף, כי לו רציתי, יכולתי לגבות יותר מס על דירות בשווי 30 מיליון שקל. המטרה הייתה לעודד שחרור דירות לשוק. אני מודה שזה צעד לא פשוט וקשה, אבל מצד שני יש אוכלוסייה המחזיקה הרבה דירות והן חסרות במקום אחר. אני רוצה לעזור לזוגות הצעירים, אבל כשאני מתחת לאלונקה יורים עלי".



מי בדיוק יורה עליך?
"יש הרבה התקפות. מדובר באנשים שטוענים שקנו נכס ביושר וכבר שילמו מס, ולמה צריך לשלם פעם נוספת. גם בקואליציה נהנים לתקוף אותי. אני לא מאמין שמישהו שם מחמיץ את ההזדמנות לנגח אותי. דווקא באופוזיציה תומכים בי, ואני יודע שגם הרצוג וגם שלי יחימוביץ' בעדי. לפיד החליט לקחת כיוון נגדי, אז אין מה לעשות. אני מוכן לחטוף למען הזוגות הצעירים".



עם יד על הלב, אתה באמת מאמין שעניין המס יעבור?
"אני אומר לך שהחוק יעבור כמו שהוא נכנס. נכון שכל אחד מצהיר בדרך כל מיני דברים, אבל זה בשביל הכותרות. הקואליציה מחויבת להחלטות הממשלה, ושם זה עבר פה אחד. יש נושאים שגם אני לא אהבתי אבל כחבר בקואליציה נאלצתי בסופו של דבר לתמוך בהם, כמו התקציב הדו־שנתי. זה מחיר הקואליציה, והמס יעבור כמו שהוא במסגרת חוק ההסדרים".



ביבי לא מתלהב מהחוק ועובדה שניסה להתחמק מתשובה כשנשאל אם הוא בעדו. גם לחוק שכר הבכירים הוא התנגד.
"אומר לך חד־משמעית שהוא תומך. נפגשתי איתו רק השבוע, והוא הודיע חד־משמעית שהוא בעד החוק. אפילו גפני, שטען שהוא מתנגד, אמר בשיחה איתי שהוא תומך. גם בחוק שכר הבכירים ביבי הצביע בעד. יכול להיות שהוא לא מסכים, אבל הוא התחייב לתמוך. אני לא יודע מה הוא עשה מאחורי הקלעים אבל לי הודיע שהוא תומך. קואליציה זאת לא תוכנית כבקשתך. לפני כניסתי לממשלה ביבי חתם על התחייבות לתמוך בכל הרפורמות הכלכליות שאוביל. לזכותו ייאמר שעד היום הוא עמד בהתחייבותו. הוא מעניק לי יד חופשית בנושאי כלכלה.



"כשר אוצר אני יכול להעביר היום מה שאני רוצה, אבל אני לא מנצל את זה לרעה ומעביר רק דברים הגיוניים. ברור שגם חוק שכר הבכירים היה הגיוני. מדובר במהלך ערכי ולא ענישתי. הוא בא לקבוע שלא ייתכן ששכבה שלמה של אנשים תהיה מנותקת ממה שקורה בציבור".



מדוע החלטת להפסיק לפרסם את נתוני הדיור של השמאי הממשלתי. האם החלטת לשבור את המראה?
"זה סיפור שהגיע מאגף התקציבים, שהגיש הצעת מחליטים שגוף אחד בלבד יפרסם את מדדי הדיור - וזו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לא יזמתי את המהלך אבל כמובן שתמכתי בו. עד עכשיו היה בלבול עם הפרסומים הסותרים והגענו למסקנה שפרסומי הלמ"ס בנושא הדיור מדויקים ואמינים יותר. החוק אינו מחייב את השמאי הממשלתי לפרסם את נתוני הדיור. עד היום הפרסומים שלו לא הפריעו לי, אבל בחודשים האחרונים יש לכך השלכות יותר משמעותיות בהשוואה לשנים הקודמות. אנחנו רוצים שהנתונים יהיו מדויקים יותר, ויש לכך חשיבות רבה. המדינה משקיעה מיליארדים בפתרון מצוקת הדיור, ואנחנו מעוניינים גם לקבל נתונים אמינים".



אז אתה טוען שנתוני השמאי הממשלתי לא אמינים רק כי הם אינם מביאים בחשבון את הפרויקטים של מחיר למשתכן, המחמיאים מבחינתך?
"אמסור לך את העובדות: השמאי בודק עסקאות בדירות של ארבעה חדרים בלבד ב־16 ערים מרכזיות. הלמ"ס מודדת 67 ערים עם כל סוגי הדיור. מדגם של 16 ערים אינו מספיק, ולכן דווקא בעיתוי הנוכחי היה צריך את האומץ להפסיק את הפרסום. עד היום שפכנו 5.9 מיליארד שקל על פרויקטים של מחיר למשתכן. אני לא יכול להרשות לעצמי שבעניין הנתונים כל אחד יעשה דין לעצמו. מבחינתי, רק נתוני הלשכה קובעים, וזה בכל תחום כמו מדד המחירים לצרכן. מדינת ישראל צריכה מדד אחד בלבד. לא ייתכן שכל גורם ממשלתי יפרסם מדד משל עצמו. מצדי שכל גורם לא רשמי אחר, אם זה לשכת שמאי המקרקעין או מדד יד 2, יפרסמו מה שהם רוצים. אנחנו מברכים".



איפה עומד פרויקט הדגל שלך, מחיר למשתכן?
"עד סוף השנה כבר נהיה עם 13 אלף זוכים בדירות. עומדים עוד 40 אלף בתור ואני מקווה שהם יזכו עד פסח. התחייבתי שעד סוף הקדנציה הנוכחית 100 אלף זוגות צעירים יזכו או שיהיו בדרך לזכייה. אמשיך בתוכנית גם בקדנציה הבאה שלי כשר האוצר, ואם זה לא יהיה, אני אמליץ למחליפי להמשיך בפרויקט עד סוף החיים. אני מסכים שיש מה לעשות, והשלב הבא הוא שיווק הפרויקטים לא רק לקוני דירה ראשונה אלא גם למשפרי דיור. ברגע שהשוק יתחיל להצטנן נתחיל בשיווק דיור גם לאלה שמחזיקים דירה ורוצים לשפר. ההתחייבות שלי היא שעד סוף הקדנציה 100 אלף זוגות צעירים יהיו בדרך לדירה".



ומה יקרה אם לא תעמוד בהתחייבות? מדוע סנדלת את עצמך?
"אם לא אעמוד בהתחייבותי אפרוש מהפוליטיקה. אם לא אעמוד בהתחייבות, ואל תתפוס אותי בדיוק על 100 אלף זוגות, כי גם 90%־95% זה בסדר, אלך הביתה. במקרה זה, לא אאשים את אף אחד אלא רק את עצמי. אקום ואלך. מה אעשה? לא חסר לי מה לעשות. אשב איתך לכוס קפה מול הים בחיפה כמו שאני עושה עכשיו".



האם אתה אופטימי ביחס להשגת היעד שלך?
"אני בטוח שנעמוד במשימה, למרות שמדובר במשימה קשה ומסובכת. לקחתי לעצמי ארגז כלים מלא, הקמתי את מטה הדיור וריכזתי את כל הסמכויות ואנחנו דוהרים לעבר המטרה. אנחנו בכיוון הנכון. הצלחת מחיר למשתכן תוריד את מחירי הדיור, וזה יקרה בקרוב".



אתה מקדיש את כל המאמצים לשוק הדיור ושוכח את מחירי השכירות שממשיכים לטפס.
"אין שום סיבה שמחירי השכירות יעלו. כיום יש 670 אלף דירות להשכרה ו־50 אלף בעלי דירה שלישית. זאת לא סיבה להעלות מחירים, אלא רק תירוץ. מי שהחליט להעלות מחירים עושה את זה בלי קשר למיסוי דירה שלישית. למרות שזה התירוץ שלהם, אני לא אחראי על התירוצים. מדד מחירי השכירות עלה באוגוסט 2015 ב־0.2% ובאוגוסט 2016 ב־0.19%. כלומר אין שינוי. יש אינטרסנטים שמקדמים את האג'נדה שמחירי השכירות יעלו, אבל אני מאמין שהזוגות הצעירים הפסיקו להיות פראיירים".



****


לבד ממחירי הדיור לא חסרים לכחלון נושאים כלכליים שעומדים על סדר היום, אבל הוא בוחר לעצמו במה להתמקד. כדי לעקוף מוקשים פוליטיים כחלון בוחר ויודע בדיוק במה לטפל. הוא עובד במלוא המרץ לפתיחת המשק לייבוא מוצרי מזון (בשר, גבינות, דגים, ירקות קפואים), אף על פי שבתנובה מזהירים מאפשרות סגירת מפעל הבשר "אדום אדום".



הנתונים המקרו־כלכליים מאירים לו פנים. יש שיפור מסוים בצמיחה. נתוני גביית המסים נמצאים במגמה שיפור, והשבוע פורסם שהיקף הגבייה מתחילת השנה גבוה ב־6 מיליארד שקל לעומת היעד. הגירעון בירידה וכך גם נתוני האבטלה. למרות זאת, התעשיינים מתלוננים על התעלמותו מהם ועל היעדרם של מנועי צמיחה למשק לטווח הארוך. בינם לבין כחלון קיים נתק מוחלט. במגזר העסקי מאשימים את שר האוצר בפופוליזם ובקידום האג'נדה הסוציאלית מתוצרתה של שלי יחימוביץ'.



הביקורת אינה מרפה את ידיו, והוא ממשיך לפעול במלוא המרץ להורדת יוקר המחיה. אחד העניינים שהונחו לפתחו, שדווקא בו הטיפול אינו נחרץ ומהוסס, נוגע לדחיית גיל הפרישה לפנסיה לנשים.



שר האוצר פורש לראשונה את עמדתו בסוגיה ומבהיר: "לפני חצי שנה הגיע נושא גיל הפרישה לפנסיה לנשים לשולחני. ביקשתי לפתור את המחלוקת אבל דרשתי פתרון בהסכמה. ראיתי לנגד עיני רק את טובתן של הנשים. הוגשו לי המלצות על ידי הממונה על התקציבים אבל ללא הסכמות מלאות. ביקשתי ממנו להגיע להסכמות עם כל הגורמים ועם כל חברי הוועדה. סוגיה כמו גיל הפרישה לפנסיה אסור להפעיל בלחץ. המשמעות של מהלך כזה תבוא לידי ביטוי גם מאה שנים קדימה, ומי שמקבל מסקנות תוך חודשיים עלול להתרסק. איך אומרים: הזריזות מהשטן".



אתה מביא בחשבון בשיקולים שלך גם את חברות הכנסת מהאופוזיציה. למה? התפקיד שלך כשר אוצר הוא לקבל החלטות. אם לא תחליט, ברירת המחדל היא שגיל הפרישה יועלה בתחילת 2017 ל-64.
"חברות הכנסת מהאופוזיציה (יחימוביץ', זהבה גלאון ואורלי לוי־אבקסיס - י"ש) הן חלק מהמערכת. הן מתנגדות ואני מביא את זה בחשבון. אמיר לוי (הממונה) ידע מראש שלא אקבל את ההמלצות אם לא תהיה הסכמה רחבה. אני מאמין שבסופו של דבר גם נגיע לכך. אם לא, אראה מה עושים. ברוך השם, אני מכיר את לוחות הזמנים ויודע מה לעשות, אבל אני מעדיף כרגע להמתין למקצה השיפורים".



בגיליון הציונים בבית הספר היה נכתב שיחסיך עם התעשיינים טעונים שיפור. מה תגיד למורה?
"נכון שיש נתק איתם, אבל זה לא משהו ברמה האישית. יש כל מיני אינטרסנטים הפועלים מאחורי הקלעים. אני מאמין שהעניין יסתדר בימים הקרובים. עם כל הכבוד לתעשיינים, הנתונים מצביעים על צמיחה במגמת שיפור, ואני כבר לא מדבר על נתוני האבטלה האפסיים. התעשיינים נהנו מחבילת סיוע גדולה לעידוד הצמיחה, ואני לא רואה סיבה לקרע איתם. אני מציע להם לבחון אותי על סמך מעשים ולא בדיבורים. הפחתנו את המע"מ, את מס החברות, את המיסוי לחברות הייטק, את מס המעסיקים לחקלאות ועוד צעדי תמיכה רבים. אני מבקש מחברי התעשיינים להראות לי שר אוצר אחד שעשה חצי מזה בשנים האחרונות".



התחייבתם לתמיכה של 260 מיליון שקל, והתעשיינים טוענים שהכסף לא הגיע.
"לא מדויק. גם הכסף הזה הגיע לתעשיינים דרך חבילת הצמיחה. עמדתי על כך ווידאתי את זה בשלוש לפנות בוקר בזמן ישיבת הממשלה שדנה בתקציב. אז אולי הם רצו יותר וקיבלו פחות, אבל אני משתדל לתת תמיד כמה שיותר.



"אתה יודע שהדביקו לי את הכינוי 'כחלון יש לי', ואני שמח על כך. אנחנו מטפחים את המגזר העסקי, כי עידוד התעסוקה הוא אחד הדברים החשובים מבחינתי. אני מכיר את הטענות על כך שפתיחת המשק לייבוא פוגעת בתעשייה (אחד הנושאים שבמחלוקת הוא החשש מסגירתו של מפעל 'אדום אדום' עקב הגדלת מכסות הבשר לייבוא - י"ש), אבל אני דואג לפצות את מי שנפגע".



במשרד הכלכלה חסר שר במשרה מלאה. עוד כמה זמן בכוונתך להחזיק בתפקיד?
"אין לי כוונה להמשיך בתפקיד, וההחלטה בנושא תתקבל עד סוף החודש, לקראת תחילת מושב החורף של הכנסת. גם בעניין הזה אני שוקל מה טוב לעם ישראל, ומבחינתי הנושאים האישיים לא משחקים תפקיד. צריך לקבל החלטה בזהירות. אספר לך משהו על זהירות. בגיל 14 הייתי עוזר לחייט והחזקתי עבורו את הבד לפני שאחז במספריים וגזר. הוא תמיד אמר לי משפט שנשמע יותר טוב בערבית: 'עדיף למדוד עשר פעמים ולגזור פעם אחת מלגזור עשר פעמים ואז למדוד. ככה זה גם בפוליטיקה. לתפקיד שר הכלכלה יש הרבה מועמדים. לו היה בעל תפקיד אחד לא הייתה בעיה. אתה שואל אותי אם גלנט יעזוב את משרד השיכון לטובת משרד הכלכלה, ואני אומר לך: אף אחד לא פסול לשום תפקיד. לקראת המושב הקרוב העניין ייסגר".



לפני כשנה טענת שבעוד עשור הבנקים במתכונתם הנוכחית ייעלמו ועוררת סערה. מה אתה חושב שיקרה עכשיו בעקבות אישור המלצות ועדת שטרום להגברת התחרות בין הבנקים?
"בעניין ההתבטאות על עתיד הבנקים, אתה יודע היטב למה התכוונתי, אבל תמיד אוהבים לעשות מכל עניין כותרות. המערכת הבנקאית תהיה בשנים הקרובות הרבה יותר תחרותית, וזאת בשורה טובה גם לבנקים עצמם וגם ללקוחות. התחרות תגרום להתייעלות, להכנסת טכנולוגיות חדשות. היעדר התייעלות עלול לייבש ולא לעודד חדשנות. אני צופה פעילות יותר משמעותית של הבנקאות הישירה. אני שב וחוזר על הדברים שכבר אמרתי: הטכנולוגיה תנצח, והמערכת הבנקאית תיעלם בשנים הקרובות ותשנה צורה.



"המוסדות הפיננסיים במתכונתם הנוכחית לא יהיו קיימים בשנים הקרובות. האם מישהו פעם חשב שציוד משרדי ניתן יהיה לקנות באי־ביי? אי אפשר לעצור את הקדמה הטכנולוגית, וזה יקרה כמובן גם בבנקאות ובתחומים אחרים".



אתה לא רוצה לדבר על גלנט ועל אורי יוגב, אבל יש לך צרה חדשה. החשבת הכללית מיכל עבאדי־בויאנג'ו עוזבת בקרוב. איך אתה מתכונן לכך?
"זה באמת אירוע גדול. מדובר בחשבת כללית יוצאת דופן בהצלחה, בהישגים וביושרה. היא התעמתה עם ליצמן על רקע מקצועי ולא אישי למרות שהוא תקף אותה אישית. לא הייתי אומר שזה מוסיף לי בריאות. אבל אני לא יכול לכפות את דעתי על השרים אלא רק על אנשי האוצר הכפופים לי. מצטער על מה שקרה וחבל שזה קורה, אבל זה חלק מהחיים הציבוריים. נצטרך לעבוד קשה מאוד כדי למצוא בעל תפקיד מתאים במקום מיכל. עוד לא התחלתי לחשוב על זה, ואני לא עוסק בזה כרגע".



אני מניח שיש הרבה אנשים שחושבים שמגיעה להם בקשת סליחה ממך. ממי ביקשת סליחה ומחילה במהלך יום הכיפורים?
"איך נהוג לומר? ביקשתי סליחה והתנצלתי בפני כל מי שהרגיש נפגע. לדעתי, באופן יחסי הרשימה לא ארוכה, אבל בכל מקרה לא התכוונתי לפגוע באף אחד. גם לא בבנקאים, שאחדים מהם נמנו עם חברי".



[email protected]