הבנק החברתי הראשון כבר החל לפעול ובקרוב יערך שינוי רגולטורי שיאפשר הצטרפות של משקיעים נוספים. מייסד הבנק החברתי, יו"ר האגודה השיתופית "אופק", עו"ד יהודה טלמון, הסביר לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על הבנק: "הבנק הוא בבעלות לקוחותיו ללא ניגוד עניינים. אתה גם הבעלים וגם הלקוח, וכל הרווחים מוכוונים להוזלת השירותים לחברים בבנק שרכשו מניות. מי שמפקיד כסף מקבל ריבית גבוהה יותר מהנהוג היום ומי שלווה משלם ריבית נמוכה יותר מהריבית הגבוהה שמשולמת היום. המיזם, שכבר פועל, נקרא 'מיזם הלוואות עמיתים' ומשלם לחברים המפקידים ריבית של 5% על הפיקדונות שלהם. זה דרמטי. הכסף לריבית מגיע מהלוואות שניתנות בתנאים טובים".





"אנחנו פועלים ללא כוונת רווח", הדגיש, "חברי הועד המנהל פועלים כולם בהתנדבות. אבל בסוף זה בנק וצריך בעלי מקצוע כדי לנהל אותו, ויש אנשים טובים שמוכנים לעבוד בסכומים הגיוניים. מנכ"ל הבנק לא יקבל 7 ולא 2.5 מיליון ש' בשנה. באופן הדרגתי נאפשר את כל השירותים הבנקאיים. כ-25% מהבנקאות העולמית היא קואופרטיבית".



יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, ח"כ אלי כהן ממפלגת "כולנו" סיפר לגזית כי "כל התיקונים לשחרור החסמים עברו את הקריאה הראשונה בכנסת. זה חלק מחוק ההסדרים, כך שזה יעבור בקריאה שנייה ושלישית. כבר מתחילת ינואר 2017 החסמים המהותיים יוסרו. זה חלק משורת רפורמות במערכת הבנקאות. בשבועיים הקרובים נסיים גם את נושא הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים. 47 שנה לא נפתח אף בנק בישראל. זה מפתיע, כי בנק הוא עסק רווחי מאוד. זה לא קרה, בגלל חסמים שונים ברגולציה".



עו"ד טלמון הוסיף: "בעקבות ההפחתה המשמעותית בדרישות רגולציה הורדנו את מחיר המניה מ-3000 ש' ל-1000 ש', מה שיביא להצטרפות מאסיבית של חברים שירכשו מניות. כאשר הדרישה הרגולטורית הייתה שההון העצמי להקמת גוף כזה הוא 75 מיליון ש' היית צריך 'משוגעים לדבר', אנשים חדורי אמונה, שישלמו 3000 ש'. כבר היום 'אופק' עומדת על 3,700 חברים, האגודה השיתופית הכי גדולה בארץ. לא כל האנשים יעברו לבנק החברתי אבל זה כן יגרום לשינוי בהתנהגות הבנקים.



ח"כ כהן סיכם: "התקווה היא שהבנקים החברתיים יגיעו לנתח שוק כמה שיותר משמעותי. בינתיים הבנקים הגדולים מוטרדים יותר מהרפורמה של שטרום. מטרת הרפורמות, כמו כרטיסי האשראי ופתיחת בנקים אינטרנטיים, היא להפוך את הלקוחות משבויים למחוזרים. השוק בישראל ריכוזי מאוד, מרווחי הריבית בכרטיסי האשראי מגיעים לכ-10% בממוצע ועמלות הסליקה כ-2%".