יו"ר דירקטוריון הבנק הבינלאומי רוני חזקיהו הוא החשב הכללי הבא במשרד האוצר. שר האוצר משה כחלון מתעתד להביא את מינויו של חזקיהו לאישור הממשלה, לאחר אישורה של הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה. גם הבנק הבינלאומי שיגר הודעה לבורסה על פרישת חזקיהו. הודעת הפרישה של חזקיהו לא הגיעה בהפתעה, שכן בשבועות האחרונים הוא שוחח עם בעל השליטה בבנק, בינו צדיק, והודיע על רצונו לעזוב. עוד לא הוחלט מי יחליף את חזקיהו כיו"ר הבנק אך נראה כי המינוי יגיע מקרב אחד מחברי הדירקטוריון.



חזקיהו כיהן בתפקיד המפקח על הבנקים בזמן המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008, והשכיל להתמודד בהצלחה רבה עם השלכותיו, תוך שהוא שומר על יציבותה ואיתנותה של המערכת הבנקאית בישראל.



חזקיהו, המשמש מאז שנת 2012 יו"ר הבנק הבינלאומי, מביא עמו ניסיון רב במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי, וצירופו למשרד האוצר אמור לסייע להמשך מדיניות ניהול החוב האחראית ושמירה על דירוג האשראי הגבוה של המדינה.



"חייבים לעצור את האבסורד"



לאחר אישור המינוי יחל חזקיהו בתהליך חפיפה עם החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, כדי שההחלפה תתבצע בצורה המקצועית והטובה ביותר.


בתוך כך ח"כ אורן חזן (הליכוד) מנסה למנוע את האפשרות שהחשבת הפורשת תעבור למגזר הבנקאי בתום תקופת צינון מקוצרת. ל"מעריב-השבוע" נודע שח"כ חזן, חבר ועדת הכספים, הגיש אתמול הצעת חוק: תקופת צינון משמעותית לפקידים במגזר הציבורי הרוצים לעבור למגזר הפרטי.



ח"כ חזן יזם את הצעת החוק בעקבות הפרסומים בתקשורת על כך שעם סיום תפקידה עשויה עבאדי-בויאנג׳ו לכהן כמנכ"לית הבנק הבינלאומי. על פי הצעת החוק, תקופת הצינון תוארך משנה לשלוש שנים.



ח"כ אורן חזן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ אורן חזן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כאמור, כיום נדרש פקיד הציבור לתקופת צינון של שנה, אולם אם ברצונו לעסוק בתחום שלא שייך ישירות לעיסוקו במגזר הציבורי, יש באפשרותו לפנות לוועדה מיוחדת בנציבות שירות המדינה ולבקש לקצר את תקופת הצינון.



חזן אמר כי "חייבים לעצור את האבסורד הזה. לא יעלה על הדעת שמי ששימש בתפקיד בכיר בשירות הציבורי יפרוש ויום למחרת ימונה לבכיר במגזר הפרטי. זה קשר בל ינותק בין הון לשלטון. בדיוק כמו שיש תקופת צינון לקצינים בצבא, כך צריך לנהוג עם בכירי השירות הציבורי".



לדבריו, "אם באמת רוצים לחסל את תופעת ההון שלטון הקיימת בישראל, צריכים להתחיל עם אותם בכירים במגזר הציבורי שיעשו עבודתם נאמנה ולא יחשבו על הג׳וב הבא. תקופת צינון משמעותית, שלא ניתנת לשינוי או קיצור דרך, היא הדרך היחידה והבטוחה להבטיח זאת".