ועדת הרפורמה בראשות ח"כ אלי כהן תתכנס מחר לדיון מסכם כדי לאשר את הצעת החוק לרפורמה בבנקאות, כך נודע ל"מעריב־השבוע". לא מן הנמנע כי ברגע האחרון יוחלט על קיום ישיבה נוספת, אם הנסיבות יחייבו זאת. החוק שהוגש לאישור הוועדה לפני כשלושה חודשים שונה לחלוטין מאז, והוכנסו אליו כמה שינויים ותיקונים שאמורים לפעול לטובת האזרח. כך למשל, בנק ישראל יחויב בתוך חצי שנה להגיש הצעה שמאפשרת לגופים פיננסיים חוץ בנקאיים להיכנס בהסכמה לחשבונות הלקוחות (בטכניקה המכונה READ ONLY) ולאפשר להגיש לאותם לקוחות הצעות ערך.



עוד הוחלט כי ייקבעו הוראות ניגוד עניינים לבנקים המחזיקים בחברות כרטיסי האשראי, שצפויות להימכר. המידע שיימסר מהבנקים לחברות כרטיסי האשראי יורחב. אילן לוין, הממונה על השכר באוצר לשעבר, שמייצג את ישראכרט, הציג בפני הוועדה את ניגוד העניינים שקיים בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי - שבמסגרת הרפורמה אמורות להיפרד מהבנקים.



מהלך משמעותי נוסף שנבחן כעת על ידי הוועדה הנו קידום תיקון עקיף לחוק המשכון, שיאפשר מתן שעבוד שני. עד היום סירבו הבנקים לאפשר שעבוד נכסים בנוסף לשעבוד הראשון, עובדה שמנעה לעתים את היכולת להגדיל את מסגרות האשראי.



התיקון הוכנס לאחר שבמהלך הדיונים הושמעה הטענה כי הבנקים לא מאפשרים מתן שעבוד שני על נכסים, ובכך הם מצמצמים את מקורות האשראי של העסקים בכלל ושל העסקים הקטנים והבינוניים בפרט. תיקון למצב שיאפשר מתן שעבוד שני ייעשה באמצעות חוק המשכון. המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, פרסמה בעקבות כך הנחיות ברורות לתקופת הביניים, שנועדו לצמצם את ניגודי האינטרסים: "זו תקופה רגישה עם פוטנציאל גדול לניגוד עניינים. אם יהיה לי חשש שינקטו צעדים שלא מן העניין, יש בידי את הסמכויות לנקוט צעדים. אני מתחייבת לתת רוח גבית להפרדת החברות מהבנקים ונשתמש בכל הכלים שברשותנו", הדגישה.



ח"כ אלי כהן. צילום: דוד ועקנין, פלאש 90
ח"כ אלי כהן. צילום: דוד ועקנין, פלאש 90



אשר למידע שיימסר מהבנקים לחברות האשראי לאחר המכירה, טען דרור שטרום, יו"ר הוועדה, כי כדי ליצור תחרות ולאפשר את מכירת חברות כרטיסי האשראי יש לאפשר לבעלים החדשים לקבל את כל המידע ולעשות בו שימוש כפי שמבוצע היום: "הדרישה לקבלת הסכמת הלקוח, תהווה סיכול ממוקד ליישום החוק ולקיום תחרות", אמר שטרום והוסיף כי "המפקחת הסכימה שיש למצוא דרך שבה חברות האשראי יוכלו לעשות שימוש במידע על הלקוחות. אם לא ניתן להם את המידע".



ח"כ כהן הציע כי כל המידע שקיים היום בידי חברות כרטיסי האשראי יוכל לעבור לחברות החדשות ולעומת זאת, העברת מידע שיגיע בעתיד לחברות ידרוש את הסכמת הלקוח. נוסף על כך הוחלט שיתווסף ממשק טכנולוגי שיאפשר השוואת מחירים בין חברות האשראי. הסעיף המוצע יאפשר הקמת ממשק טכנולוגי שיכיל את הנתונים העיקריים כגון גובה הריבית והעמלות - והוא יאפשר ללקוחות להשוות מחירים בין החברות השונות.



לדברי ח"כ כהן, "התיקונים בחוק נועדו להבטיח כניסה של שחקנים חדשים לשוק ואת ההפיכה של הפרדת חברות כרטיסי האשראי לאפקטיבית. רק כך יוכלו השחקנים החדשים במערכת להתפתח וליצור תחרות, כזו שהנהנים ממנה יהיו לקוחות הבנקים, שיהפכו מלקוחות שבויים ללקוחות מחוזרים".