שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ אמר היום (שלישי) במהלך כנס שדרות כי "נתקלתי בתזה שאומרת שזה לא כלכלי להקים רכבת בנגב ובנתיבות ולכן התקציב לא אושר לפני זמני. לפי התזה הזו, אם היו עושים בדיקה כלכלית איזה ישוב כדאי או לא כדאי עם קום המדינה, כנראה היו מקימים רק את תל אביב".


בכנס שדרות לחברה, המתקיים במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות, הוסיף השר כץ כי "אחרי שנים של הכנה עמדתי על זה שאני מוציא את הפרויקט של הרכבת הקלה בתל אביב לדרך ורגע לפני פיצוץ גשר 'מעריב' ניסו לעצור את זה. העבודה מתקדמת, וב-2021 הרכבת תיסע. בפסח 2018 כולם יוכלו לנסוע מתל אביב לירושלים ברכבת מהירה. היום אחוז השימוש בתחבורה ציבורית עומד על 20% ואנחנו צריכים לפעול שיהיה 40%".



יש לציין, כי מסקר שנערך לקראת הכנס עולה כי מבין סדרי העדיפויות של הציבור הישראלי להקצאת משאבים וטיפול ממשלתי נושא התחבורה הציבורית נמצא במקום האחרון מבין הנושאים הבוערים. השר כץ התייחס גם להסכם השמיים הפתוחים ואמר כי "הזלנו את מחירי הטיסות, כולנו יכולים לטוס ואל על מרוויחים כסף - כל כך מרוויחים שכבר התחילו לשבות".



כץ התייחס בדבריו גם לתחבורה ציבורית בשבת: "גם שולמית אלוני שהייתה בממשלה לא שינתה את זה. זה דבר שמשולב בהשקפה ונוהג פוליטי שקיים מקום המדינה. יש את הרפורמה של מוניות שירות שיפעלו בכל ימות השבוע. את הסטטוס קוו - לתת עדיפות למסורת ישראל – לא קובע שר התחבורה. אני אומר עובדתית אף אחד, גם לפיד או אחרים לא שינו את זה. זה לא אומר שהדרישה לא מוצדקת- אני רק יכול להגיד לכם שמאחר וזה החוק- אני מקפיד עליו לשני הכיוונים".



 גלאון: "אם עו"ד שמרון היה מעורב, אולי היו יותר כבאיות" 



מיד אחריו דיברה יו"ר מרצ זהבה גלאון, שאמרה "כשמדבר השר כץ על הסטטוס קוו והאפשרויות שהוא טומן, הוא לא מציין למשל שראש הממשלה הורה בחוסר סמכות לעצור את העבודות בשבת בבוקר", אמרה גלאון. "אין לנו עניין לפגוע באנשים דתיים, חרדים, להתריס ולבקש שתחבורה ציבורית תהיה בשכונות דתיות או חרדיות- אבל בישראל של 2017 צריכה לאפשר לאזרחיה חיה ותן לחיות".



גלאון הגיבה גם לשריפות האחרונות ואמרה כי "למה היה צריך לחכות שיקרה כאן אסון? אחרי כל הלקחים מאסון הכרמל איך יכול להיות שאין נציב כבאות ראשי? איך יכול להיות שיש רק כבאי אחד ל-5,000 איש ובאירופה זה 1 ל-1,000? כמה אנשים צריכים למות כדי שלראש הממשלה יהיה אכפת ממערך הכבאות בישראל? אולי אם עו"ד שמרון היה מעורב היו יותר כבאיות".



גלאון הוסיפה: "פתאום אנחנו רואים את ראש הממשלה מנסה לעשות הון פוליטי מהסופר טנקר ומבזבז מיליונים. בניגוד למה שאמר נתניהו, דוח המבקר כן קבע שצריך להזמין טייסת כיבוי. המדינה לא חייבת להתנהל ככה". גלאון ציינה עוד כי "שורש הבעיה היא המציאות שאנחנו חיים בה ולכל מי שחושב שאנחנו יכולים להמשיך במדיניות הזאת, זו הזיה.



"אנחנו מודאגים מהניסיון לקעקע את מעמדו של בית המשפט העליון ואנחנו רואים מסע מאורגן מתוזמן וממוסד של השלטון ולסתום את הפה לערבים בישראל, לשמאל ולדאבוני גם לחברה הישראלית, בין אם זה באמצעות חקיקה אנטי דמוקרטית ובין אם זה ממש במשטרה חשאית".