חברת התקשורת בזק קיבלה בסוף השבוע הודעה ממנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר על “ביטול חובת ההפרדה המבנית בקבוצה”. מדובר בהודעה דרמטית, שתאפשר לחברה לבצע אינטגרציה עסקית עם חברות הבת ובכללן פלאפון, יס ובזק בינלאומי. בזק נשלטת על ידי איש העסקים שאול אלוביץ’ ומנוהלת על ידי סטלה הנדלר. להחלטה יש כאמור משמעות מידית חיובית על החברה ועל מניותיה.



ביטול ההפרדה התאגידית יאפשר לבזק ניצול נכס מס של 5.3 מיליארד שקל בגין הפסדים שנצברו בחברת התקשורת הלוויינית יס. בעקבות הפסדים אלה הגיעה בזק להסדר עם מס הכנסה, שלפיו רבע מהפסד זה (בגובה מס החברות הנוכחי - י"ש) יוכר כהוצאה לצורך מס. בתמורה שילמה בזק לרשות המסים 460 מיליון שקל. הנכס, המהווה 25% מההיקף ההפסדים שנצברו, עומד על 1.32 מיליארד שקל. בזק התבקשה לפרוס את נכס המס אחת לרבעון בשמונה השנים הקרובות.



בזק אמורה הייתה לדווח על ההתפתחות הדרמטית רק היום, אבל בעקבות חופשת חג המולד היא הקדימה את ההודעה לסוף השבוע, כדי לאפשר למשקיעים זרים להגיב על ההודעה בהתאם.



משרדי בזק. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
משרדי בזק. צילום: קובי גדעון, פלאש 90



עיתוי לא מקרי



עיתוי שיגור ההודעה אינו מקרי. הוא נעשה לאחר שהכנסת אישרה בשבוע שעבר את תקציב המדינה, הכולל את הרפורמה בשוק התקשורת, שבמסגרתה התחייבה בזק לספק שירותי תשתית למתחרות. לגבי הוט, נקבע כי התשתית תסופק לה בכפוף להבנות לגבי המחיר שתשלם על כך. על פי הודעת משרד התקשורת, בשלב ראשון יקודם ביטול ההפרדה התאגידית בקבוצה. פעילות החברות הבנות של בזק תהיה תחת מבנה תאגידי אחד, אבל ההפרדה החטיבתית בין הפעילויות השונות תישמר.



יש לציין כי בשלב זה, כללי ההסדרה הקבועים כיום ברישיונה של החברה לא ישונו ובזק לא תוכל לצאת במבצעים שבהם יתקיים שיתוף פעולה בינה לבין חברות הבת. בהודעת משרד התקשורת הודגש כי מתן ההיתר לבזק כפוף להתחייבות החברה להאיץ את הפריסה של תשתית רחבת פס (סיבים אופטיים) מתוך כוונה להשיק את השירות המשודרג בתחילת 2017.



בזק מתחייבת להגדיל את הפריסה המואצת כך שתוך שלוש שנים תגיע ל־76% מבתי האב (בהשוואה לכ־60% כיום), תוך שימת דגש על הפריפריה. אם בזק תעמוד בהתחייבויותיה, השלב הבא יהיה ביטול ההפרדה המבנית, שיאפשר לחברה להתחרות ולהציע שירותי תקשורת בקנה מידה רחב הרבה יותר.



ממשרד התקשורת נמסר כי “לאחר השקת השלב הראשון עם הוט להאצת פריסת התשתיות, הודיע המשרד על שינוי המדיניות כלפי בזק, בכפוף לקבלת עמדות הציבור. בשלב הנוכחי תימשך ההפרדה התפעולית והשיווקית עד לקיום בדבר ההסדרים העתידיים”.