רשות המסים שיגרה השבוע, ערב סיום 2016, מכתבים לכ־14 אלף נישומים שאינם מנהלים תיק במס הכנסה. המכתבים שוגרו ל"נישומים חשודים”, שלפי הקריטריונים במס הכנסה הכנסותיהם הפוטנציאליות גבוהות יותר. מדובר באנשים שמרבים לטוס לחו”ל, ושבבעלותם כמה דירות או שהם נוסעים במכוניות יוקרה – אולם למרות זאת, הכנסתם המוצהרת עומדת סביב השכר הממוצע במשק. בתחילת השנה שוגרו 120 אלף מכתבים דומים לנישומים אחרים, ובעקבות הגדלת רשת המס הצליחה הרשות לגבות כמיליארד שקלים נוספים.



לאחר שיזהר קנה, נשיא לשכת רואי החשבון, הביע חשש שמא חוק מיסוי הדירה השלישית לא ישיג את מטרתו, חשף מנהל רשות המיסים משה אשר כי בחודש ינואר תושק אפליקציה שתאפשר את איתור הדירות החייבות במס ואת גובה תשלום המס.



בכנס המסים של הלשכה שנערך אתמול בירושלים, אמר נשיא לשכת רואי החשבון כי "אוצר המדינה נפגע בגלל מדיניות הורדת המסים שיצרה חור, וזו טעות. הורדת מס החברות ל־23% יצרה מחסור בכסף וכעת צריך למלא את הקערה על ידי הגדלת מס ייסף וחיוב במס בגין הפקדות לפיצויים”. עוד טען בנוגע למיסוי הדירות כי הלשכה הציעה להעלות את המיסוי בצורה מדורגת ובהתאם להיקף ההכנסה: “עכשיו נהיה עדים להעברות פיקטיביות”, הוסיף קנה, “החוק לא יחזיק מעמד יותר משנה־שנתיים, ובתקופה שישרוד לא יביא את הבשורה”.




הביקורת הורחבה לגופים שעד עתה לא בוקרו



ג’ק בלנגה, סגן הנשיא ויו”ר ועדת המסים בלשכה, התייחס אף הוא למיסוי הדירות וטען כי “להערכתי בעוד כשנה, כשיתחילו הקמפיינים לבחירות, אנו נשמע שכל המפלגות למעט “כולנו” יפעלו לביטולו. החוק הזה לא ישיג את מטרותיו והוא כולל עדיין סימני שאלה רבים. מדובר בעצם בקנס ולא במס”.



זאת ועוד, מבקר המדינה יוסי שפירא סיפר אתמול כי הביקורת שלו הורחבה לגופים שעד עתה לא בוקרו. כדוגמה לכך, הוסיף המבקר, מתבצעת כעת ביקורת בקרן הקיימת לישראל. לדבריו, “אף שבעבר לא בוצעה ביקורת בארגוני עובדים, החלטתי גם להיכנס לביקורת בארגון העובדים של התעשייה האווירית - שבתגובה, עתר לבית המשפט העליון”. שפירא התייחס בין היתר לסוגיית ביטול ההפרדה המבנית בבזק. “נראה היה כי ישנו רצון לבצע מהלך מהיר לביטול ההפרדה התאגידית ולכן מתבקש היה שאוציא מכתב לשר הממונה, שימתין עד קבלת טיוטת דוח הביקורת, ובהגינותו של השר - אכן כך נעשה”.



עוד הוסיף המבקר כי “במידה שיתברר לי כי ההחלטה להמשיך בתהליך ביטול ההפרדה המבנית איננה סבירה או אם יתגלו לי פרטים מטרידים על תהליך זה, ייתכן שאשקול לתת לכך ביטוי עוד בטרם השלמת הדוח ופרסומו”. המבקר ציין בחיוב את חקיקת רשות המסים בנוגע לחברות הארנק והבהיר שהיא התקבלה בעקבות דוח ביקורת שהוגש על ידו בנושא.