התאחדות התעשיינים פרסמה אמש נתונים קודרים על היצוא התעשייתי בחודשים אוקטובר נובמבר. מדובר על חודשיים בהם הייצוא הישראלי פשוט קפא, ומאז תחילת השנה ועד סוף חודש נובמבר, יצוא התעשייה של ישראל ירד ב=5.0%. רוני גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, מאשים את הממשלה בחוסר מעש בנושא ובשיחה עם מעריב און ליין הוא תוקף: "הממשלה יכולה לעשות הרבה כדי לעודד את היצוא אך לא עושה כלום. אני יודע שהממשלה לא יכולה לעשות הרבה נגד עליית שער השקל, וגם אינה יכולה להשפיע על רמת הפעילות הכלכלית במדינות, שהן יעד היצוא אצלנו אך היא יכולה לעשות הרבה כדי להקטין את עלויות הייצור של התעשייה ובכך לשפר את קושר התחרות של היצוא התעשייתי שלה.



"כך, לדוגמה, המדינה שולטת על מחיר המים והחשמל. היא יכולה להתערב כדי למתן את שיעורי הארנונה הגבוהים, יכולה להקטין את המיסים על התעשייה ויכולה להיות הרבה יותר פעילה בכל סוגיית המחסור בכוח אדם. יש מחסור גדול מאוד בכוח אדם מקצועי לתעשיות הקונבנציונליות בכלל ולתעשיות ההיי טק בפרט.



הממשלה לא עושה מספיק כדי להחזיר את החינוך המקצועי לרמה שהיה מקובל בעבר. היא גם לא עושה מספיק כדי להתגבר על המחסור החריף בעובדי היי טק. בגלל המחסור בעובדים השכר, במיוחד במקצועות ההיי טק, עולה,  וגם זה תורם לפגיעה בכושר התחרות של התעשייה הישראלית. יש גם סביבה רגולטורית שחונקת את התעשייה ומעלה את העלויות. המצב פוגע בתעשיינים, אך פוגע במשק בכללותו, שכן יכולת הקיום של התעשייה הישראלית הולך ופוחת, ולתעשיינים הישראלים אין ברירה אלא לבחור בהתרחבות מחוץ לגבולותיה של ישראל.



"במציאות הנוכחית, במקום לייצא סחורות אנחנו מייצאים אבטלה, כי כל קו ייצור שעובר לעבר לים משמעותו פחות מקומות עבודה בישראל. לנוכח הירידה ביצוא שמוערכת כ-20% מהתוצר, לא ניתן להבין כיצד ממשלת ישראל לא קיימה בשנים האחרונות אפילו דיון אחד בנושא הנסיגות ביצוא התעשייתי. גם כשהמשק העולמי חוזר צמיחה, והשנה נרשמה התרחבות בהיקף הסחר הגלובאלי, הייצוא שלנו הולך ופוחת".