"נספק לשוק הישראלי גז במחיר נמוך יותר מהמחירים שמשלמות היום החברות ונתחרה במונופול." כך הצהיר היום (רביעי) מתיאוס ריגאס, יו"ר ומנכל חברת האנרגיה היוונית אנרג'יאן. כזכור, אנרג'יאן השלימה בסוף השנה שעברה את רכישת מאגרי הגז כריש ותנין, שנרכשו משותפות דלק ונובל, שחויבה למכור אותם במסגרת מתווה הגז. ריגאס אמר שעל פי התכנית יגיע הגז מהמאגר שיפותח תחילה, מאגר כריש, בשנת 2020. בכוונת החברה להגיש לממשלה את תכנית הפיתוח במאי השנה. לאחר אישור משרד האנרגיה צפויה להתקבל החלטת השקעה סופית, לא יאוחר מחודש דצמבר.

 
עם זאת, הבהיר ריגאס שההחלטה הסופית צפויה גם בהחלטות שצריכה הממשלה לקבל. במשרד האנרגיה ומשרד האוצר מתנהלים דיונים ממושכים על האפשרות להעניק לבעלי מאגרי גז קטנים תמריצים על מנת שיוכלו להתחרות בבעלי המאגרים הגדולים שהתגלו עד כה, תמר ולווייתן. מאגרים אלה מופעלים על ידי מונופול הגז בראשות נובל אנרג'י האמריקאית וקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה: "איננו מבקשים סבסוד ממשלתי, מכיוון שאנחנו לא מאמינים שזו צורת התמיכה הנכונה", אמר ריגאס. 

היקף ההשקעה הכולל בפיתוח המאגרים נאמד ב-1.3-1.5 מיליארד דולר. זהו הפרויקט הגדול ביותר של אנרג'יאן, הנחשבת לחברה קטנה יחסית לענף, ולדברי ריגאס הציבה אותו החברה בראש סולם העדיפויות שלה. מחצית מסכום ההשקעה יהיה במתקן הפקה צף, שיוצב באזור המאגרים, 90 קילומטרים מחופי ישראל. ריגאס אמר שתכניות הפיתוח של המאגרים אינן תלויות בהחלטת הממשלה על תמיכה במפתחי מאגרי הגז הקטנים.

 
"אנחנו רק דורשים שיינתנו לנו תנאים הוגנים לתחרות" אמר ריגאס. עם זאת הוא אמר שתנאי מוקדם להחלטה הוא שהחברה תצבור הזמנות לרכישת גז בהיקף של BCM3  (כ-3 מיליארד מטרים מעוקבים) בשנה. כמות זו מהווה כרבע מצריכת הגז השנתית הצפויה בישראל בשנה, בה אמורה אנרג'יאן להתחיל לספק את הגז. חברת החשמל, שהיא צרכן הגז הגדול ביותר, כבולה בחוזה מחייב עם שותפות תמר, ולא תוכל על פי ההסכמים עליהם היא חתומה להימנות עם הלקוחות הראשונים של אנרג'יאן, לכן התחרות העיקרית של אנרג'יאן תהיה על יצרני החשמל הפרטיים, המייצרים רק כרבע מכמות החשמל ומספקים חשמל רק ללקוחות עסקיים.

המשמעות היא שגם אם תציע אנרג'יאן גז במחירים נמוכים משמעותית, יוכלו רק צרכנים עסקיים גדולים ליהנות מההוזלה, בעוד שהציבור בכללו ימשיך לשלם באמצעות חברת החשמל מחירי גז גבוהים בעשרות אחוזים. ריגאס קרא לממשלה לפעול על מנת לאפשר לחברת החשמל לרכוש גז גם מאנרג'יאן: "שמנו את הפעילות בישראל בראש סדר העדיפויות שלנו. הגענו לכאן לזמן רב ואנחנו בוחנים גם השתתפות בחיפושי גז נוספים, במסגרת התכנית לפתיחת הים שפרסם משרד האנרגיה" אמר ריגאס.