השר אלי כהן, יו"ר ועדת הרפורמות לשעבר, מימש את איומו והגיש הצעת חוק המגבילה את גובה המשכנתאות למשקיעים ל־25% משווי הנכס. המימון המקסימלי למי שרוכש דירה ראשונה הוא 75% משווי הנכס, ועבור משקיעים ומשפרי דיור הוא 50%. הצעת החוק הוגשה לאחר שהפיקוח על הבנקים לא נענה לפנייתו להגביל באופן יזום את המשכנתאות למשקיעים.



המפקחת על הבנקים, חדווה בר, התנגדה ליוזמה בחריפות והבהירה במכתב תשובה מפורט שלא ניתן באופן מעשי להגביל משקיעים וכי הדבר גם נוגד את כללי הבנקאות. היא גם הביעה ספק אם הדבר יביא לגידול בהיצע הדיור. עם זאת, היא המליצה לשר כהן להעביר את ההצעה בהליך חקיקה. הצעת החוק הוגשה על רקע המשך עליית הריבית על המשכנתאות שנובעת ממחסור בהיצע האשראי. ח"כ כהן סבור שהגבלת משקיעי הנדל"ן תשפר את סיכוי הזוגות הצעירים לרכוש דירה ראשונה.



סגן יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אברהם ללום, טוען שמהלך עלול להביא לייקור נוסף בשכר הדירה. לדבריו, הצעת החוק עלולה לפגוע בשוק הנדל"ן ובמשק כולו. על פי ההערכות, אם החוק יאושר, צפויות עתירות לבג"ץ. השר כהן דחה על הסף את טענות לשכת עורכי הדין. לדבריו, הצעת החוק להגבלת המימון למשקיעים באה על רקע התייקרות ריבית המשכנתאות בשנה האחרונה באופן שמגדיל את המשכנתא בכ־500 שקל מדי חודש.



"עליית הריבית לטענת בנק ישראל היא על רקע המחסור במקורות מימון, שכן מדיניות הממשלה היא להעדיף קוני דירה ראשונה. כבר היום קיימת אבחנה בין קוני דירה ראשונה שמקבלים 75% מימון ומשקיעים שמקבלים עד 50% מימון". לדבריו, "בנק ישראל צריך להירתם לנושא ולראות לנגד עיניו את לקוחות הבנקים ואת המדיניות הממשלתית. ההצעה אושרה על ידי המזכירות המשפטית של הכנסת כך שטענת עו"ד ללום נדחית על הסף".



בכנס השנתי של התאחדות יועצי המשכנתאות הודיע ח"כ יואב קיש שהוא מקדם הצעת חוק לשינוי עמלת הפירעון המוקדם שאין לה כיום הצדקה כלכלית. לדבריו, הציבור ישלם השנה שישה מיליארד שקל מיותרים כתוצאה ממדיניות בנק ישראל.



ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), יו"ר בנק מזרחי־טפחות לשעבר, התערב בסוגיה לאחר שנודע לו שמרבית הבנקים אינם מאפשרים להאיץ את הפירעונות בתחילת חיי המשכנתה. הם אינם מאפשרים לזוגות הממתינים לבניית הדירות לשלם היום יותר ובכך לקצר את חיי ההלוואה כדי לחסוך בעלויות. הוא פנה במכתב לשר האוצר ולמפקחת על הבנקים כדי שיפעלו בעניין בהקדם, שכן מדובר לדבריו בשינוי מינורי.