המפקחת על הבנקים חדוה בר פרסמה אתמול הוראות חדשות המחמירות את הפיקוח על פעילות בנקאית חשודה, כמו הלבנת הון ואיסור מימון טרור.


ההוראות החדשות, שייכנסו לתוקף בתחילת 2018, כוללות כמה סעיפים חסרי תקדים. לדוגמה, על הבנקים לתת דגש מיוחד על ניהול חשבון לאישי ציבור מקומיים ולבעלי תפקידים בכירים בארגונים בינלאומיים. לכך תתווסף הוראה קיימת, שנוגעת לניהול חשבון לאישי ציבור זרים.



ההוראה החדשה אוסרת על הבנקים לפתוח "חשבונות ממוספרים" חדשים, ועל התאגידים הבנקאיים לפעול להפיכת "חשבונות ממוספרים" לחשבונות רגילים עד לסוף השנה. החשבונות הממוספרים שימשו בעבר בעלי הון שלא רצו לחשוף את פרטיהם האישיים או למסור מידע על הונם האישי. הדבר נועד למנוע מעיניים לא רצויות להתבונן בנעשה בחשבון. חשבונות כאלה היו פופולאריים ביותר עד לפני כחמש שנים בשווייץ.



ההוראות החדשות של בר מיישרות קו עם הסטנדרטים הבינלאומיים העדכניים בנושא איסור הלבנת הון ומימון טרור, ויסייעו לקבלת ישראל כחברה בארגון ה-FATF. בעקבות ההוראה, הורחב גם פירוט התפקידים של פונקציות הממשל התאגידי והורחבו הנושאים הכלולים במדיניות איסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור, כמו החלטות ועדת הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם.



בעת ביצוע הערכת סיכונים, פורטו הגורמים שעליהם נדרש הבנק להתבסס. בקביעת מדיניות ונהלי "הכר את הלקוח", נדרש הבנק להתחשב בגורמי הסיכון שפורטו בהוראה. חלוקת גורמי הסיכון נעשתה לפי לקוחות, מדינות וטריטוריות ומוצרים, שירותים וערוצי הפצה.



שאלוני בחינת רמת סיכון



הבנקים מתבקשים להכין שאלונים, שבאמצעותם יעריכו את רמת הסיכון של הלקוח. אם מדובר בלקוח כבעל סיכון גבוה, יידרש הבנק לבקש מידע נוסף או לקבל אסמכתאות מדרג ניהולי בכיר.



בנק ישראל פרסם הנחיות חדשות נוספות בעקבות כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים. הבנקים התבקשו לכלול בדוחות ל־2016 גילוי על חלק התגמול שנרשם בשנת הדיווח בגין זכויות שנצברו לפני הכניסה לתוקף של החוק עבור כל אחד מנושאי המשרה הבכירים. המטרה היא לדעת מהו היקף זכויות העבר שלהן חשוף הבנק, וכמה הן חורגות בפועל מהוראות החוק המאפשר תקרת תגמול מרבית של 2.5 מיליון שקל לשנה.



הנחיות נוספות ששוגרו אתמול לבנקים: חיוב הבנקים לפרט בדוחות הכספיים את סיכוני האשראי ללקוחות פרטיים (שלא למטרת משכנתא). כמו כן, התבקשו הבנקים לצרף לדוחות הכספיים פירוט רב יותר לגבי סעיפים מהותיים, אך מנגד הותר להם לצמצם את הגילוי בדוחות על פעילות לא מהותית.



בעקבות השינויים במתכונת הדוחות, הוחלט לבטל את חיוב הבנקים להקדים את פרסום דוחותיהם הכספיים. בעקבות כך, יותר להם לדחות את פרסום הדוחות השנתיים ל־2016 עד סוף מרץ 2017, ולהאריך את פרק הזמן הנדרש לפרסום הדוחות הרבעוניים. בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל הוראות להתנהלות הבנקים מול חייבים ובנוגע לדרכים להפעלת הליכי גבייה.