קבינט הדיור בראשות שר האוצר משה כחלון אישר היום (שני)  את התכנית האסטרטגית לדיור עד לשנת 2040, שכוללת בנייה של מיליון וחצי יחידות דיור בתוך 24 שנים. תכנית זו מהווה המשך להחלטת ממשלה מיוני 2015 שקבעה את הצורך בגיבוש מתווה אסטרטגי לתחום הדיור, תוך התייחסות לביקושים העתידיים, פיזור גיאוגרפי, היקף התחדשות עירונית נדרש, מלאי תכנוני-אסטרטגי, יעדי מחירים וייעול שרשרת הייצור. 


לצורך כך, הוקם צוות בראשות מינהל התכנון ובהשתתפות משרד הבינוי והשיכון והמועצה הלאומית לכלכלה, שגיבש תכנית אסטרטגית ארוכת טווח לדיור עבור כלל המגזרים. התכנית התבססה על תחזית שגיבשה המועצה הלאומית לכלכלה בה נקבע כי בשנים 2040-2017 תידרש תוספת של כ-1.5 מיליון יח"ד במדינת ישראל. 

על בסיס כל אלה נמצא, כי נדרש להכין מלאי תכנוני של כ-2.7 מיליון יחידות דיור בתקופה זו. בארבע השנים הקרובות נדרשת מערכת התכנון לאשר 108 אלף יחידות דיור מדי שנה, והיקף זה הולך ועולה עד לאישורן של כ- 123 אלף יחידות דירות בכל שנה בשנים 2036-2040.\

"התוכנית מיועדת בראש וראשונה לאלו שאין להם דירות" 

כחלון אמר עם אישור התוכנית: "לראשונה מזה שנים יש תכנון אסטרטגי לטווח הזמן הקצר וגם הארוך. בטווח הקצר  מעמידה הממשלה את הזוגות הצעירים ומחוסרי הדירה בראש סדר העדיפויות ומטפלת במשבר הדיור מהשורש. בטווח הארוך, האחריות שלנו עבור הדורות הבאים היא לוודא שלא ייווצר בעתיד משבר חדש"

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט: "התכנית האסטרטגית שמה דגש מיוחד על מציאת פתרונות לכל מי שצפוי להכנס למעגל הביקוש בשנים הבאות. התוכנית מיועדת בראש וראשונה לאלו שאין להם דירות - זוגות צעירים וחיילים משוחררים. תכנון מסודר ועקבי הוא המפתח להגדלת ההיצע  של השיווקים ושל התחלות הבניה ולפיכך הושקע מאמץ גדול בנושא זה".
פריסת יחידות הדיור העתידית המוצעת בתוכנית מצביעה על תגבור נושא ההתחדשות העירונית באזורי הביקוש העירוניים. אחוז התכניות עבור התחדשות העירונית יעמוד על 20% במחוזות הצפון והדרום, 30% במחוז ירושלים, 40% במחוזות מרכז וחיפה ו 60% במחוז תל אביב. תוספת יחידות הדיור באזור הצפון והדרום מחייבת התגייסות של הגורמים הרלוונטיים לטובת חיזוק ושדרוג אזורי תעסוקה ומערכות תחבורה. 
 התוכנית קובעת כי כי פריסת יחידות הדיור במחוזות תעשה בהתאם לעקרונות הבאים: הכוונת יחידות הדיור החדשות בדגש על ארבעת המטרופולינים (תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע). הגברה משמעותית של קצב ההתחדשות העירונית, וזאת על מנת לחדש שכונות ותיקות, לנצל באופן יעיל את משאב הקרקע, לעודד עירוניות ולשמור על השטחים הפתוחים. הסטת חלק מהביקושים החזויים עפ"י קו המגמה ממחוז המרכז לאשקלון, חיפה ובאר שבע. וכן תוספת ניכרת של בניית יחידות דיור בפריפריה.