הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין אישרה בסוף השבוע את העסקה לרכישת השליטה בגולן טלקום בידי אלקטרה ב־350 מיליון שקל. במסגרת העסקה תיאלץ אלקטרה לשלם קנס של 30 מיליון שקל, שהושת על גולן טלקום, בעקבות חריגה מתנאי התקשורת.  הלפרין נדרשה לדיון מיוחד שנסב סביב תנאי העסקה, וזאת לאחר ראיון שהעניק גיל שרון, שצפוי לכהן כיו"ר גולן. שרון טען בין היתר כי "מחירי הסלולר בישראל נמוכים בצורה קיצונית ורמת מחירים לא סבירה זאת, לא תאפשר את קיום חברות הסלולר".



בעקבות דבריו נדרשה הלפרין להבטיח כי "הצהרת כוונות" זאת, לא תהווה - מבחינת חברות הסלולר הגדולות - אור ירוק להעלאת מחירים, מתוך ציפייה כי גולן לא תגיב. בדיון דרשה הממונה כי גולן תתחייב למבצעים תקופתיים, שבהם יוצעו חבילות סלולר במחירים נמוכים. בתגובה, גולן הציעה שבמסגרת המבצעים המיוחדים, המחירים לא יעלו על 30 שקל לחודש לחבילת "הכל כלול", והלפרין הסכימה להצעה.



יש לציין שמחיר זה עבור חבילת "הכל כלול" נחשב למחיר מקובל בין חברות הסלולר. עוד יצוין כי חבילת תקשורת דומה הוצעה רק לאחרונה בידי הוט טלקום. נוסף על כך, חבילה כזאת הוצעה לעובדי המדינה במסגרת המכרז שבו זכתה חברת פלאפון.



בעקבות קבלת ההצעה של גולן, הודיעה הממונה על ההגבלים, כאמור, כי העסקה מאושרת, והיא הוסיפה כי התבטאותו של שרון"לא תיחשב כעילה למנוע ממנו את האפשרות לכהן כיו"ר גולן". עוד הוחלט לאשר את ההסכם לשיתוף רשתות גם עם סלקום (הדומה להסכם של הוט טלקום עם פרטנר). ההנחה היא שהסכם כזה ישפר את רמת השירות ללקוחות ויאפשר כניסה יעילה יותר לדור 4.



זאת ועוד, הממונה על ההגבלים בודקת בימים אלו את הטענות בדבר תיאומי ריביות בין הבנקים למשכנתאות. הלפרין בודקת אם, כפי שנטען, העלאת הריביות הייתה מתואמת והביאה בפועל לידי צמצום התחרות בין הבנקים למשכנתאות. הבדיקה החלה בתחילת השנה אולם התמשכה מעבר לצפוי. ברשות ההגבלים לא הסתפקו בנתונים שהועברו בידי הפיקוח על הבנקים ודרשו קבלת מידע פרטני מכל אחד מהבנקים עצמם, ומידע זה אכן הועבר אל הרשות בשבועות האחרונים. ככל הנראה, הבדיקה צפויה להסתיים עד סוף החודש הנוכחי ודיווח בנושא יועבר לוועדת הכספים ולח"כ רועי פולקמן (כולנו), שהיה אחראי למעשה לפתיחת הבדיקה בעקבות תלונה שהגיש.



הוט הרוויחה 42 מיליון שקל אשתקד



בנושא אחר: קבוצת התקשורת HOT פרסמה בסוף השבוע את דוחותיה, ומהם עולה כי החברה סיימה את 2016 ברווח של 42 מיליון שקלים. הקבוצה נשלטת בידי אלטיס ומנוהלת בידי טל גרנות־גולדשטיין. על פי הנתונים, הכנסותיה גדלו ב־2% ל־4.1 מיליארד שקל.



עוד עולה כי ה־EBITDA (הרווח לפני הוצאות פחת ריבית ומס) ירד ב־40 מיליון שקלים ל־1,645 מיליון שקל בשל עליית מחירי התוכן ובמחירי זכויות השידור בספורט. נטישת הלקוחות במגזר הכבלים ממשיכה להצטמצם באופן ניכר ומנגד, מספר מנויי האינטרנט גדל ב־7,000 ומספר קווי הטלפון הקווי ב־4,000 קווים. מספר לקוחות הטריפל (החבילה המשלבת קווי אינטרנט וסלולר) גדל אף הוא ב־6,000 לקוחות.



מנכ"לית החברה, טל גרנות־גולדשטיין, הוסיפה בעקבות הנתונים כי "2016 מסתיימת עם היפוך המגמה בקבוצה, המתבטא בשיפור בנתונים הכספיים ובעיקר בהבעת האמון של לקוחות החברה. הוט מובייל מסיימת את השנה כמגייסת המובילה בישראל עם 200 אלף לקוחות שהצטרפו לחבילה ללא הגבלה".