חברת רפאל – מערכות לחימה מתקדמות יכולה להסתכל על שנת 2016 בסיפוק, שכן היא סיימה אותה ברווח נקי של 473 מיליון שקל. מסיכום התוצאות הכספיות עולה כי אשתקד נרשם שיא בקבלת הזמנות מהארץ וממדינות שונות בעולם, בהיקף כולל של כ־10.7 מיליארד שקל. ברפאל ציינו עוד שגם בצבר ההזמנות נרשם שיא של כ־21.7 מיליארד שקל.



45% מצבר ההזמנות מיועד ליצוא ומתפרס על פני עשרות מדינות בעולם – באסיה, באירופה, באמריקה הצפונית והדרומית והשנה נפתחה לראשונה נציגות של רפאל גם באוסטרליה. עוד עולה מהנתונים, כי הסך הכולל של מכירות החברה עמדו במהלך 2016 על כ־8.3 מיליארד שקל.



רפאל מפתחת, מייצרת, מספקת ותומכת במערכות לחימה מהמתקדמות ביותר בעולם עבור צה"ל ומערכת הביטחון, כמו גם ללקוחות במדינות רבות, תוך שיתופי פעולה בינלאומיים. החברה נחשבת כיום כמעסיק הגדול ביותר בצפון הארץ עם כ־7,500 עובדים באופן ישיר וכ־20 אלף משקי בית נוספים באופן עקיף.



הושלמה חקיקת תקנות מימון המונים


בתוך כך, רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' שמואל האוזר, השלימה אתמול את חקיקת תקנות מימון המונים לחברות מחקר ופיתוח ולעסקים קטנים ובינוניים. נוסח התקנות אושר בוועדת הכספים והן משלימות את המנגנון שנקבע בחוק ניירות ערך, כפי שתוקן בהצעת החוק לקידום השקעות בחברות בתחום ההייטק.


מימון חברות הזנק בשלבי הפיתוח נעשה עד היום בעיקר בידי קרנות הון סיכון היוצרות תלות של חברות ההייטק בהון זר.



קשיי מימון ונזילות קיימים גם בפעילות עסקים קטנים מול המערכת הבנקאית. הרשות הובילה שורת מהלכים להקלות לחברות אלה בהנפקות חדשות, עידוד הקמת קרנות הון סיכון סחירות שישקיעו בהן וקידום פתרונות דוגמת מימון המונים. התקנות מאפשרות לרכז ההצעה לקבל ניירות ערך בחברות המגייסות במימון המונים וקובעת את החובות המוטלות על מי שמרכז את ההצעה. התקנות ייכנסו לתוקף חצי שנה ממועד פרסומן ברשומות.



מנכ"ל Exit Valley, יניב שריון, מסר בתגובה ל"מעריב השבוע": "הרשות לניירות ערך קיבלה את עמדתנו ושינתה שני סעיפים מהותיים בתקנות. סכום הגיוס המקסימלי גדל מ־3 ל־6 מיליון שקל, וסכום ההשקעה המקסימלי הותאם לפי מדרגות הכנסה שנתית".