מליאת הכנסת סיימה אתמול בהליך מהיר את הליכי חקיקת "חוק שדה דב" הדוחה את סגירת הטרמינל האזרחי בשנתיים. את הצעת החוק יזמו הח"כים איציק שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וחתמו עליה למעלה מ-70 ח"כים. גם ראשי ערים, בהם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי חתמו על מכתב תמיכה בדחיית סגירת הטרמינל האזרחי בשדה דב. 



ב-30 באפריל אמורות היו, על פי החלטת בג"ץ, להיפסק הטיסות האזרחיות לשדה דב. כעת, הטרמינל האזרחי יועתק למתחם הצבאי של שדה דב, שיפונה רק בעוד שנתיים ועד אז יימשכו הטיסות לאילת. את הדרישה להמשך הטיסות האזרחיות הובילו ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, חברות התעופה הטסות מאילת לשדה דב, המלונאים ומשרד התיירות. הם טענו, כי הפסקת הטיסות לשדה דב תפגע קשות בעיר אילת ובענף התיירות.



בהצעת החוק נקבע שכל עוד שדה דב משמש להמראות ונחיתות לתעופה צבאית, תימשך בו גם התעופה האזרחית. עוד נקבע, ששדה התעופה האזרחי יועבר למסוף זמני בחלק הצבאי של שדה דב. הליך ההעברה יתבצע עד ה-1 בדצמבר 2017. בנוסף, המדינה אמורה לפצות בעלי קרקע, בשל העיכוב בשחרור הקרקעות לבנייה. במתחם מתוכננות להיבנות אלפי יחידות דיור.



"חקיקת חוק שדה דב, המתיר את המשך הפעילות האזרחית בשדה במועד המאוחר מסוף אפריל השנה, מהווה הפרה גסה של התחייבויות המדינה, שקיבלו תוקף של פסקי דין בערכאות שונות, לרבות בבית המשפט העליון", התריע אתמול אחד מהנאמנים של הקרקעות ב"גוש הגדול", עו"ד ד"ר מיכאל שפטלר.



הוא הודיע שהוא והמנהלים הנוספים מטעם בית המשפט – עוה"ד משה ליפקה, אליהו מינקוביץ, רחל זכאי וגלית רוזובסקי, יבטלו בעקבות החקיקה החדשה את ההסכמים שנחתמו עם המדינה ותוגש תביעה לדמי שימוש רטרואקטיביים משנת 2000, שרק הם מוערכים בכ-2.5 מיליארד שקל. "בסופו של יום, תג המחיר בגין הפרת ההסכם שבין המנהלים למדינה, הפרה שהבשילה עם השלמת החקיקה הפסולה הזו יגיע ל-6.5 מיליארד שקל", הוא העריך - "הטיסה הראשונה שתצא משדה דב ביום 1 במאי, מועד ההפרה של החלטות בג"ץ והסכמים עם המדינה , תהיה היקרה בהיסטוריה כי היא תעלה למדינה 6.5 מיליארד שקל".



לטענתו, הכנסת התעלמה מהיות כ-40% משדה דב על קרקע פרטית, שבעלי הקרקע ויתרו משך למעלה מ 35 שנה על דמי שימוש שהמדינה עצמה גובה מחברות. "החוק פוגע אנושות בזכויות קיניניות של אלפי בעלי קרקע", הוא הוסיף.