הביקוש להלוואות משכנתה לדיור הן מצד קוני דירה ראשונה והם מצד משקיעי הדיור ממשיך לרדת. מנתוני דו"ח בנק ישראל שיפורסם רשמית מחרתיים מתברר שהיקף הלוואות המשכנתא הסתכם בפברואר 2017 ב-4.12 מיליארד שקל ירידה של 16% בהשוואה לתקופה המקבילה. ירידה של 7% נרשמה גם בהשוואה לחודש ינואר. בחודש אוקטובר נרשם היקף הלוואות נמוך יותר אבל המדובר היה בחודש החגים שבו הבנקים פעלו חלקית.



דוח בנק ישראל יעסוק גם במעורבות הבנק המרכזי בשוק המטבע. הדין וחשבון כולל נתונים שכבר הופיעו הנוגעים הדין וחשבון כולל נתונים שכבר הופיעו הנוגעים לאפקטיביות המעורבות בשוק. אלמלא קניות הדולרים השקל לעומת הדולר היה מתחזק בשיעור העולה על 7%. עוד מתברר מהנתונים שחלקם של משקיעי הדיור בביקוש להלוואות ממשיך לרדת. כפי שפרסמו הכלכלן הראשי באוצר והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלקם של משקיעי הדיור בביקוש לדירות ירד ל-16% בהשוואה לשיא של 30% על לפני קצת למעלה משנה. לפי נתוני הלמ'ס) מספר הדירות החדשות שנמכרו ב-2016 ירד ב-4.9% לעומת 2015 והסתכם ב-29.88 אלף. טבעי שגם הביקוש למשכנתאות מצד המשקיעים יהיה בירידה.



ואכן סכום המשכנתאות שנלקחו על ידי המשקיעים הסתכם ב-554 מיליון שקל ירידה של 22% בהשוואה לתקופה המקבילה. הסכום הממוצע של הלוואת משכנתא נותר ללא שינוי והסתכם גם בפברואר על 640 אלף שקל. עוד מתברר מנתוני בנק ישראל כי הריבית על המשכנתאות ממשיכה לעלות. המשכנתא הצמוד למדד עלתה מ-3.77% בינואר ל-3.84% בפברואר. נזכיר כי בשנתיים האחרונות זינקו הריביות על המשכנתאות כמעט פי שתים וזו סיבה נוספת לצינון בשוק הדיור.



הריבית על הלוואות שקליות נותרה ללא שינוי מהותי ועומדת על 3.27% לשנה. על פי נתוני הבנק המרכזי 2.24 מיליארד שקל שהם מרבית המשכנתאות נלקחו בריבית משתנה ורק 1.87 מיליארד שקל בריבית קבועה צמודה למדד. סכומי ההלוואות הניתנים בשיעורי מימון גבוהים של 60%-75% משווי הדירה סכום הסתכם בכמיליארד שקל והמדובר בירידה של 10% בהשוואה לתקופה המקבילה. עוד מתברר מהנתונים כי הישראלים לא אוהבים לקחת סיכון.



643 מיליון שקל מסך המשכנתאות שנלקחו בפברואר היה בשיעורי החזר של 10%-20% מההכנסה השוטפת. 1.54 מיליארד שקל היו בשיעור של 20-30% מההכנסה, ו-1.43 מיליארד שקל בהחזר של 30%-40% מהשכר השוטף. למרות הירידה בביקוש למשכנתאות ולדיור מחירי הדיור עדין אינם יורדים וזאת למרות כל מאמצי שר האוצר משה כחלון. על פי נתוני מדד פברואר הם המשיכו לעלות והמדובר בקצב עליה שנתי של 6.3%.