נגידת בנק ישראל קרנית פלוג פרסמה היום (רביעי) את הדוח השנתי הכולל כצפוי לצד המחמאות גם ביקורת. ראשית הדוח מציין לחיוב את רמת הצמיחה ומצביע על עליה ריאלית של 2.9 אחוזים בשכר. במילים אחרות, כותבי הדוח טוענים כי הצמיחה חלחלה לכלל מגוון האוכלוסייה. אחת הסיבות לעליה בצמיחה היא הביקוש לעובדים לנוכח התעסוקה המלאה וכן הגידול בייבוא.



אחת מהסיבות להתחזקות השקל בעיקר מול היורו היא הפחתת עלויות המוצרים, גידול בהיקף העסקאות בעיקר בדרך אתרי האינטרנט ועלייה משמעותית בהיקף יבוא המכוניות. אלא שלצד התועלת לעלייה ברמת החיים מהתחזקות השקל עלול להיות גם מחיר וזו הפגיעה בתעשייה והחשש מאבטלה לטווח הארוך וזאת הסיבה להתערבות בנק ישראל בשווקים. 

על רקע העדר מספיק של מנועי צמיחה כולל העדר השקעות בפירעון והחינוך ממליצים בבנק ישראל להימנע מהפחתת מיסים. בדוח מאמינים שחלק מהגידול בהכנסות הוא מחזורי וכדי לספק ודאות למשקיעים, עדיף לבצע מהלכים כאלה דווקא בתקופות שפל. הפחתת מסים בעיתוי הנוכחי עלולה להתברר כמהלך פזיז מדי. 

ביחס לשוק הנדל"ן  חוזרים ומציינים בבנק ישראל את נתוני הלישכה לסטטיסטיקה כי מחירי הדיור עלו בשנה האחרונה ב-6.3 אחוז ושכר הדירה עלה ב-1.4 בלבד. למרות זאת, הם אינם מהססים חשוב ולהסתייג ממיסוי דירה שלישית בטענה שיציאות המשקיעים מדור הדיור עלולה להוביל לייקור עלויות השכירות. גורמים באוצר הסתייגו כצפוי מעמדת בנק ישראל בסוגייה זו ואחרות וטענו כי הדוח אינו מספיק מעמיק.

הנגידה, קרנית פלוג, אמרה בריאיון לרשת ב': "אני מזהירה שמס דירה שלישית ייקר את השכירות והפחתת מיסים עלולה להתברר כמהלך פזיז מדי. קודם כל קרה דבר אחד מאוד טוב וזה שכמות הדירות באמת גדלו וזה אולי הדבר החשוב ביותר. נכון שהביקוש גדול, אך קודם כל יש לדייק. כן, היה גידול בתחילת הבנייה ואנחנו באמת רואים מאמץ גדול. יותר תכנון, יותר שיפוצים, כך שאנחנו כן רואים שיפור בתחום הזה, למרות שאנחנו עדיין לא רואים תפנית במחירים".
 
מדוע לא להפחית מיסים?
"אז קודם כל צריך להבחין בין עלייה בתשלומי המסים שנובעת מכל מיני נושאים. אחד הדברים שחשוב למגזר העסקי זה יציבות בשיעורי המס, לכן לא היינו רוצים לראות ירידה אחריה. נצטרך להעלות את שיעורי המס". בנושא אחר אמרה: ""אחד הדברים החשובים זה לשפר את השירותים והתשתיות כדי להבטיח שהביצועים הטובים במשק ימשכו. להערכתנו, ככל שיש מקורות, נכון יותר להפנות אותם לתחומים שיש בהם חולשה.
 
על הביקורת שהיא מקבלת: "אני אצטרך לשמוע בצורה יותר ישירה על מה בדיוק הביקורת. אני מניחה שההתייחסות היא לפרק שעוסק בבניה, שם אנחנו רואים התפתחויות מאוד חיוביות".
 
יש שיתוף עם האוצר?
"בהחלט יש דיון בתדירות גבוהה על נושאים שונים". על הבחירות האפשריות אמרה: "אני באופן כללי חושבת שאי יציבו פוליטית היא לא  טובה ליציבות הכלכלה....אי ודאות זה לא דבר טוב לכלכלה".