היועצים המשפטיים של הכנסת, עו"ד אייל ינון וד"ר גור בליי, מבקשים משופטי בג"ץ להסתפק באזהרה נגד הממשלה בעקבות הפגמים שנפלו בחקיקת מס ריבוי נכסים ולא לשלוף את "הכרטיס האדום", כלומר - לגרום לביטול החוק לגמרי.
 

אף שהפרקליטים הטיחו בעצמם ביקורת קשה בנוגע להליך החקיקה שעיקרו מיסוי דירה שלישית, ואף על פי שהם עצמם מודים כי בהליך "נפל פגם יסודי". הם מבקשים כאמור להסתפק ב"כרטיס צהוב" בלבד. עיקר הביקורת שלהם מופנית מטבע הדברים כלפי הנהלת האוצר והעומד בראש המשרד, השר משה כחלון.



תגובה זו של עו"ד יינון וד"ר בליי הועברה בימים האחרונים לבג"ץ, בעקבות צו על תנאי שביקשו השופטים, שבו דרשו לפרט את עמדת הכנסת והממשלה בסוגיה. התגובה אגב, נמסרה באיחור של שבועיים. תגובת הממשלה לצו עדין לא ניתנה, והיא אמורה להימסר היום.



יצוין כי חוק מיסוי דירה שלישית נמצא גם כך במצב שברירי. כחלון הודה לאחרונה, בעקבות משבר התאגיד, כי הכנסת לא הייתה מאשרת היום מחדש את מיסוי הדירה השלישית והוסיף כי בעקבות קידום חוק זה, "הוא צפוי לשלם מחיר פוליטי".



החוק השנוי במחלוקת קודם בעקבות לחצים חסרי תקדים שהופעלו באגף התקציבים, וזאת למרות הסתייגות של גורמי המקצוע ברשות המסים והלשכות המקצועיות, בהן לשכות רואי החשבון ועורכי הדין. בתגובת יועצי הכנסת שנשלחה לבג"ץ אפשר לקבל הצצה אל עבר הדיונים מאחורי הקלעים של אישור החוק, והבעייתיות שנלוותה לו.



שר האוצר משה כחלון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שר האוצר משה כחלון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




משרד האוצר, שדחף לקדם את החקיקה, למרות סעיפיו הבעייתיים, דרש בין היתר לעכב את הדיון בוועדת הכספים, שאמורה לאשר את החוק ולקיימו רק ברגע האחרון, כפי שאכן התרחש בפועל. החוק הועבר לאישור ועדת הכספים רק ביום חמישי, 15 בחודש דצמבר, זמן קצר לפני חג החנוכה. הדחייה בהבאתו לאישור חברי הוועדה התקבלה למרות עמדתו של היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, שלפיה, לא הייתה למעשה סיבה ממשית לדחייה שכן בנוסח החוק לא היו שינויים מהותיים.




"בעייתיות רבה באישור החוק"



כך או כך, נוסח החוק הסופי הגיע לחברי הכנסת בליל אותו היום, בשעה 21:00, כאשר למרות לוח הזמנים הצפוף, התעקשו אנשי האוצר לקיים את הדיון החשוב עוד באותו הלילה וסירבו לדחותו למחרת היום או לתחילת השבוע שיבוא. בשל כך, ובניגוד למקובל, לא נכחו בדיון החשוב גורמי מקצוע שיכולים היו למסור את חוות דעתם לגבי החוק ואם אפשר לנסחו בצורה מועילה יותר.



על רקע נסיבות אלו, התריעה היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שגית אפיק, על "הבעייתיות הרבה באישור החוק". נוסף לכך, לאחר שדרישתם של חברי האופוזיציה לדחות את הדיון על החוק, עד שילמדו אותו לעומק, נענתה בסירוב, הם נטשו בזעם את הדיונים.



בשולי הדברים נזכיר כי לאחר מכן התברר כי התנהלותה של היועצת המשפטית של ועדת הכספים הכעיסה את אנשי האוצר, וכפי שנחשף ב"מעריב־השבוע", הם לא היססו מלהשמיע ביקורת חריפה נגדה בישיבת הנהלת האוצר.



באותה ישיבה טעונה, מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, שנכח בדיון ביקש מנציג רשות המסים להאיץ את קריאת סעיפי החוק, ואף על פי שהחוק אושר בוועדה, אנשי האוצר החליטו להכניס בו שינויים מהותיים. להפתעת היועצת המשפטית של הכנסת, החוק המתוקן היה שונה באופן מהותי מזה שאושר בוועדת הכספים. למרות זאת ולמרות הסתייגותה של עו"ד אפיק, החוק הובא לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.



בסופו של דבר, בעקבות העתירות לבג"ץ, החליטו ברשות המסים לדחות מ־31 למרץ ל־31 ליוני את המועד לדיווח על מספר הדירות ועל ההחלטה אם למכור או לשלם מס. לפי הנתונים האחרונים שהתקבלו, עד כה, החליטו כ־300 תושבים למכור את הדירות הנוספות שבבעלותם.