בנק לאומי מצטרף למשפחת שניידמן כמשקיע אסטרטגי ומארגן קבוצת משקיעים שתרכוש 30% ממניות חברת ביטוח ישיר תמורת 480 מיליון שקל. חלקו של בנק לאומי יעמוד על 10% והוא ישקיע בחברה 150 מיליון שקל. שווי החברה לצורך העסקה יסתכם ב־1.42 מיליארד שקל והוא יהיה כפוף לדיווידנדים או להתאמות הון.

העסקה מתבצעת במחיר הגבוה בכ־10% משווי החברה. יתרת המניות תירכש על ידי משקיעים פרטיים, שכל אחד מהם יחזיק לפחות ב־2.5% ממניות החברה. העסקה תבוצע באמצעות לאומי פרטנרס, המנוהלת על ידי ירון בלוך, שתקבל בעבורה עמלה מיוחדת.  למשקיעים תבוצע הקצאה פרטית של מניות, כך שהכסף ייכנס לתוך ביטוח ישיר.
 
משפחת שניידמן, באמצעות חברת צור שבה הם שולטים, תשקיע בביטוח ישיר חלק מאחזקותיה. העסקה מתבצעת במסגרת חוק הריכוזיות המונע מחברות ציבוריות לשלוט באותן חברות באמצעות יותר משלוש חברות (באמצעות טכניקה של שרשור). בלאומי, המנוהל על ידי רקפת רוסק־עמינח, הדגישו אתמול כי מדובר במזכר הבנות לא מחייב.

 
בניין ביטוח ישיר, צילום: דוד שי

העסקה במניות ביטוח ישיר השקעות פיננסיות תבוצע בכפוף להשלמת הפיכתה של ביטוח ישיר לחברה פרטית כאמור, כדי לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות. למשקיעים יוקצו, ללא תמורה נוספת, אופציות לא רשומות למסחר, הניתנות למימוש עד לחלוף 3 שנים ממועד הקצאתן. זאת, במחיר מימוש לכל אופציה המשקף שווי כלכלי של 30 מיליון שקל. אם האופציות ימומשו במלואן, תגדל אחזקת המשקיעים החדשים ב־5%.
 

ביטוח ישיר הוקמה לפני 21 שנה ומאז הרחיבה את פעילותה בעיקר בתחום ביטוחי הרכב והדירות. על פי ההערכות, נתח השוק שלה מסתכם ב־10%־15% מכלל ענף הביטוח. בנוסף, היא פעילה בביטוחים נוספים כמו משכנתאות. עדיין לא ברור כיצד תשתמש ביטוח ישיר בתמורה הכספית שתיכנס עם השלמת העסקה. בנוסף, לא ברור מה מניע את בנק לאומי לבצע השקעה בחברה שכמעט ומיצתה את הפוטנציאל העסקי שלה.
 
יצוין כי לפני מספר שנים דחו בלאומי הצעת השקעה בביטוח ישיר במחירים נמוכים הרבה יותר. כמו כן, נבחנה בעבר האפשרות לשיתוף פעולה עסקי בין ביטוח ישיר לבין לאומי ישיר (זרוע הבנקאות הישירה של לאומי). עם זאת, שני הצדדים שיתפו פעולה בתחומים אחרים.
 
מנכ״ל לאומי פרטנרס, ירון בלוך, אמר אתמול: ״חברת ביטוח ישיר היא שותף עסקי חשוב שלנו לאורך שנים, שבהן למדנו להעריך הן את בעלי השליטה, דורון ומוקי שניידמן, והן את ההתנהלות המצוינת של הנהלות חברות הקבוצה. אנו מאמינים בקבוצה ובפעילותה וסבורים שההשקעה תניב רווחיות נאותה לאורך זמן״.