הנהלת ענקית התקשורת בזק בראשות המנכ”לית סטלה הנדלר הופיעה לאחרונה לפני מבקר המדינה, כחלק משימוע שנעשה לקראת פרסום דוח ביקורת בנושא התקשורת. כך נודע ל”מעריב־השבוע”. דוח המבקר יפורסם לקראת סוף יוני.

מבקר המדינה יוסף שפירא הודיע בתחילת 2017 על כוונתו לפרסם דוח בנושא התנהלות משרד התקשורת כלפי בזק בנושאים ובהם ההפרדה המבנית, התחרות בשוק התקשורת וסוגיית ההשקעות בתשתית. הנהלת בזק טענה מצדה בשימוע כי מילאה את המוטל עליה כפי שדרש האוצר, קידמה את התחרות בשוק הסיטונאי והשקיעה כמתחייב בתשתיות. בבזק מטילים על הממשלה את האחריות לסחבת ולחזרה מעמדותיה המקוריות.

עד לפרסום דוח הביקורת, באגף התקציבים באוצר ובמשרד התקשורת מקווים שהצוות המשותף שהוקם במיוחד יגבש עמדות בנושא הגדלת התחרות והתנאים לביטול ההפרדה המבנית בבזק (ובהם האצת פריסת תשתית הסיבים ועלייה לאוויר). יו”ר בזק הוא איש העסקים שאול אלוביץ.

מהירות הגלישה הממוצעת בבזק עומדת כיום על 45.1 מגה־בייט לשנייה בהשוואה ל־38.9 לפני שנה. פריסת תשתית הסיבים תגדיל את הקצב למאות מגה־בייט לשנייה. מספר הלקוחות המנצלים את תשתית האינטרנט גדל בתוך שנה ב־124 אלף לשיא של 414 אלף. הנתון מעיד על הצלחת רפורמת השוק הסיטונאי. מספר קווי האינטרנט מסתכם ב־1.58 מיליון. ההכנסות משירות האינטרנט גדלו בהתאם ב־4% ל־409 מיליון שקל.

הרווח הנקי של בזק גדל הרבעון ב־21.5% ל־350 מיליון שקל. ואולם, שנתון הרווחיות נובע בעיקר מירידה בהוצאות המסים בזכות ניצול עתודת המס ברבעון הראשון של 2016 (בשל ירידה בשיעור 1.5% במס החברות) ומהמשך ירידת מס החברות בתחילת השנה ל־24%. הירידה בהכנסות ב־4.1% ל־2.45 מיליון שקל והירידה ברווחיות ברוטו מעידות על האטה בפעילות העסקית. למרות זאת, קצב ההשקעות של החברה מוסיף להיות גבוה יחסית, ואלה גדלו הרבעון ב־10% ל־380 מיליון שקל.

השחיקה בהכנסות מוסברת בירידה במספר הלקוחות וגם במחיר בכל התחומים. שניים מהתוצאות (בעיקר בחברת הבת yes): נטישה רבעונית של 6,000 לקוחות (מספרם הכולל מגיע כעת ל־608 אלף) וכן שחיקה של חמישה שקלים בממוצע למנוי.

בזק לוחצת לביטול ההפרדה המבנית, מהלך שיביא לחיסכון עשרות מיליוני דולרים בהוצאות ויאפשר להציע ללקוחות חבילות טריפל כמו המתחרה HOT. בינתיים מתמקדים בבזק ובחברות הבת בעיקר בשיפור השירות הנלווה ללקוחות בתחום המרשתת, הסלולר והתקשורת הקווית.

סטלה הנדלר: “בזק הגדילה את השקעותיה בתשתיות בגלל הצורך הגדל בצריכת רוחב פס לשירותי טלוויזיה. השקעה זו משרתת גם את חברות התקשורת האחרות. נמשיך לפתח שירותים ומוצרים חדשים אגב שימת דגש בחדשנות ובדיגיטציה”.

תוצאות חברות הבת

פלאפון הרוויחה ברבעון הראשון 16 מיליון שקל בהשוואה ל־13 מיליון שקל בתקופה המקבילה. לחברה 2.43 מיליון מינויים. הכנסותיה ירדו ב־3.7% ל־628 מיליון שקל. הוצאות התפעול ירדו ב־33 מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם. ההכנסה הממוצעת ללקוח (ARPU) עמדה על 60 שקל. ההכנסה ממכירת ציוד קצה (בעיקר מכשירי סלולר) ירדה ב־10.6% ל־193 מיליון שקל. רן גוראון, המנכ”ל: “השקנו הסכם שיתוף פעולה עם קרביץ. מצבת המנויים גדלה, והדבר ממתן את השחיקה בהכנסות. בימים אלה נחתם הסכם קיבוצי חדש עם העובדים”.

בזק בינלאומי הרוויחה הרבעון 36 מיליון שקל - זינוק בשיעור 38.5% בהשוואה לתקופה המקבילה. הכנסותיה ירדו ב־2.8% ל־384 מיליון שקל עקב שחיקת ההכנסות בשוק השיחות הבינלאומיות. מוטי אלמליח, המנכ”ל: “החברה מוסיפה להתוות חדשנות וליצור בידול בעולמות הגנת הסייבר. לאחרונה השקנו את מרכז הבקרה וניטור הסייבר ללקוחותינו העסקיים”.

yes, טלוויזיית הלוויין, עברה מהפסד של 71 מיליון שקל לרווח של 19 מיליון שקל בגלל אי־תשלום הוצאות מימון בגין הלוואה מהבעלים כתוצאה מהמרתם להון. אלא שגם חברת הטלוויזיה בלוויין ספגה ירידה בשיעור 3.4% בשל נטישת לקוחות, ואלה הסתכמו ב־424 מיליון שקל. ההכנסה הממוצעת למינוי הסתכמה ב־232 שקל לעומת 231 שקל בתקופה המקבילה. רון אילון, המנכ”ל: “בתקופת תחרות שבה מושקים מיזמי טלוויזיה אינטרנטיים הנהנים מאפליות רגולטוריות, נמשכת ההשקעה בתוכן בטלוויזיה. חתמנו על הסכמים עם HBO ועל מכירת זכויות הפקה לאולפני CBS”.