משרד רואי החשבון סומך חייקין KPMG יוסף לשמש משרד רואי החשבון של קבוצת אי.די.בי, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, אף שיוחלף על ידי משרד קסלמן וקסלמן OWC, שיעניק את שירותיו לכל חברות הקבוצה, למעט שתיים: חברת כלל ביטוח, שאינה נשלטת בפועל על ידי אי.די.בי אף שרוב המניות מוחזקות על ידה, וחברת סלקום. כך נודע ל"מעריב־השבוע".



יחד עם משרד סומך חייקין, ישמש כרואה חשבון בחברת כלל ביטוח גם משרד קוסט פורר את גבאי (ארנסט אנד יאנג). חברת סלקום היא חברה שמניותיה נסחרות בוול־סטריט ועל פי ההערכות, החברה, בראשות היו"ר עמי אראל, ביקשה להשאיר את משרד סומך חייקין בתפקיד לנוכח רגישות העניין. החברות השייכות לאי.די.בי שאותן יעזוב משרד רואי החשבון הוותיק הן, בין היתר, חברת אי.די.בי פיתוח, חברת דיסקונט השקעות, חברת שופרסל, חברת נכסים ובניין, חברת גב ים ואלרון. החברה הראשונה שבה יצא המהלך לפועל היא דיסקונט השקעות, שכבר זימנה לצורך העניין אסיפה הכללית.



התפתחות יוצאת דופן





בדיווח לקראת האסיפה נמסר: "לאחר שניתנה לסומך חייקין הזדמנות סבירה להביא את עמדתו לפני ועדת הביקורת (נגד ההחלפה - י"ש) ולאחר שהוא הודיע שהוא מוותר על זכותו זו, הוחלט כי ההחלפה תצא אל הפועל". בנוגע למינוי משרד קסלמן וקסלמן הוסבר כי לחברי ועדת הביקורת היכרות עם המשרד לאור עבודה משותפת שארכה כשנה וכי לפי התרשמותם, מדובר ב"משרד מקצועי וראוי, הנמנה עם משרדי החשבון הגדולים והידועים בארץ ובעולם".



עוד דווח כי PWC (הפירמה העולמית המשתפת פעולה עם קסלמן) מלווה תאגידים בארגנטינה הקשורים לבעל השליטה, והמינוי יסייע לשיפור היעילות בעבודה מול בעלי השליטה. מדיניות החלפת רואי החשבון בעת מינוי בעל שליטה חדש בחברה היא פרקטיקה מקובלת בחברות ציבוריות. למרות זאת, עד כה משרד סומך חייקין, בבעלות גד סומך, לא נפגע בעבר ממהלכים כאלה, וכעת מדובר בהתפתחות יוצאת דופן.



סומך חייקין נמנה עם שלושת משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל והוא מבקר כמעט את כל המערכת הבנקאית הישראלית (כולל בנק ישראל), למעט מזרחי טפחות. לאחרונה נבדקה האפשרות כי בנק לאומי (שאותו סומך חייקין מבקר) ירענן את השורות ויחליף את משרד רואה החשבון.



קסלמן וקסלמן, המנוהל על ידי יוסי פילוס, נחשב אף הוא לאחד משלושת המשרדים הגדולים במדינה והוא מבקר בין השאר את חברת טבע ורבות מחברות התעשייה. עם זאת, אין הוא מבקר שום בנק - ולאחרונה הגיש את מועמדותו לשמש רואה החשבון המבקר של בנק לאומי.



אמש לא נתקבלה תגובה לדברים מהמשרדים של סומך חייקין וקסלמן וקסלמן ולא נמסרה תגובה רשמית של אי.די.בי, שפרסמה את ההפניה להודיע על זימון האסיפה הכללית.