מחאת הנכים נמשכת, לאחר ששתי ועדות שדנו בנושא לא הצליחו לפתור את המשבר הממושך. פרופסור ירון זליכה, אשר עמד בראש הוועדה לבחינת קצבת הנכים טען הבוקר (חמישי) בתוכניתו של גבי גזית ברדיו 103FM: "יש לנו מדיניות קפיטליסטית של ממשלת נתניהו, למרות ששר האוצר אישר העלאה דרמטית בקצבת הנכים, מר נתניהו עושה תספורת בהמלצות ואינו מוכן להקצות את הסכומים הנדרשים. ישנו קומץ נכים שהוא הזוי. הדרישה להעלות את הקצבה לשכר מינימום עבור כל נכה בישראל תעלה למדינה כ-15 מיליארד שקלים. אין שום דרך להשקיע סכום כזה, גם אם בראש ממשלת ישראל יהיה האדם הסוציאליסט ביותר". 



לדברי זליכה, "מר נתניהו עשה תספורת של 70% והנכים משחקים לידיו. מערערים את ההמלצות הריאליות של הוועדה אותם אישר שר האוצר וכורתים לעצמם את הענף. גם ההמלצות שלי הן על גבול חוסר האחריות. כששר האוצר אישר אותן הוא הסכים לסיכון תקציבי לא מבוטל".


 

על ועדת שמחון סיפר הפרופסור: "שמחון הוא משרתו של אדונו ויש לאדונו מדיניות קפיטליסטית חזירית שמבקשת לרמוס את העניים במדינת ישראל. זה לא סתם שב-15 השנים האחרונות בהם נשחקו הנכים היה זה נתניהו שניהל את הכספים. נתניהו מאמין שאת הכסף צריך להעביר למונופולים, לטייקונים ולחברות הגדולות. הוא מאמין שאם תשובה יהיה מרוצה, מדינת ישראל תהיה מרוצה. אני לא סומך על המספרים של שמחון. את המספרים שלי חישבתי בעצמי". 

ירון זליכה. צילום: אבשלום ששוני
ירון זליכה. צילום: אבשלום ששוני

 
עוד הוסיף החשב הכללי לשעבר: "אני ביקשתי לבטל את הקצבה בשני שלבים ולהעמיד אותה על 5300 שקלים בחודש. בכך 99 אחוז מהנכים, שהיום מקוזזים להם הכספים עקב יציאתם לעבודה, לא יקוזזו עוד. בכך פתרנו את הבעיה הראשונית. השלב השני בהמלצות מותנה בביטול הפטור ממס. אם לא נבטל את הפטור ממס אי אפשר יהיה לבטל את 'חוק לרון' לגמרי' מחשש שאנשים כמו אריק פינטו קיבלו פטור ממס גם כן. בשני השלבים במסקנות הוועדה שלי, לא רק שפתרנו את הבעיה של 99 אחוזים מהנכים בישראל אלא השגנו גם כסף נוסף עבור כלל הנכים. מה שיותר חשוב בכך הוא שכל הנכים מקבלים הטבות והקצבה תעמוד על 3200 שקלים בחודש שיהפכו ל-4200 שקלים בעתיד ולא כאלפיים שקליים כפי שהיא מתרחשת היום. לצערי, קיצצו חצי מהמסקנות של הועדה שלי".
עריכה: איתמר זיגלמן