שער החליפין הנמוך, שממשיך להיחלש במסחר הבין־בנקאי (אתמול לא נקבע השער היציג), מוסיף להשפיע לרעה על התעשייה המקומית. שני מפעלי תעשייה, שניהם בקריית גת, סוגרים את פעילותם בישראל בגלל היעדר כדאיות כלכלית. אחד המפעלים הוא סוגת, שסוגר את בית הזיקוק בקריית גת, והמפעל השני הוא ויסוניק.



סוגת תחזור לייבא סוכר לבן, על רקע היעדר כדאיות כלכלית, ומשום שהיצע הסחורות באירופה גדל. בעקבות סגירת שני המפעלים, כ־350 עובדים צפויים לאבד את משרותיהם.



בית הזיקוק לסוכר שלה בקריית גת, שנפתח ב־2008, צפוי לסגור את שעריו בעוד כחצי שנה ומשמעות הדבר היא ש־60 העובדים במקום יפוטרו. במקום הייצור תייבא סוגת סוכר לבן באיכות גבוהה ממקורות שונים בעולם - שערי החליפין הנמוכים מגדילים את כדאיות היבוא.



מנכ”ל סוגת ג’יל גמון מסר כי ההחלטה התקבלה “בשל העובדה כי השנה אירופה חוזרת לייצא סוכר ללא הגבלה אל מחוץ לגבולותיה, וזאת, לאחר עשור שבהן היו מכסות יצוא - דבר שגורם לחוסר כדאיות כלכלית של בתי זיקוק לסוכר באזורנו”.



מפעל ויסוניק, אף הוא בקריית גת, החליט להעביר את פעילותו לסין. המפעל עוסק בייצור ובשיווק גלאים ומערכות התראה לגופים עסקיים וללקוחות פרטיים. במפעל מועסקים יותר מ־400 עובדים, שרובם ייאלצו להיפרד מתפקידם. למרות זאת, מרכז הפיתוח במרכז, שבו מועסקים יותר מ־100 עובדים, יישאר פתוח. ההחלטה על העברת הייצור לסין התקבלה לנוכח כוח האדם הזול שם והיעדר הכדאיות הכלכלית להישאר בארץ. בעלת השליטה במפעל היא חברת טייקו, שהתמזגה עם חברת ג’ונסון קונטרול.



הבעלים הבהירו כי סגירת המפעל, שתתבצע במספר שלבים, תסתיים במחצית שנת 2018. אין פלא אפוא שמצב שער החליפין והדולר הקורס מדאיג את התעשייה. ל”מעריב־השבוע” נודע כי נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש קיים בסוף השבוע שיחות דחופות בסוגיה עם שר האוצר משה כחלון ועם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג. במקביל, גם בקרב מקבלי ההחלטה בממשלה מתחילים להפנים כי המצב הנוכחי אינו יכול להימשך.



הנתונים העגומים, על פי התאחדות התעשיינים, מגלים כי רק לפני עשור נפתחו 60 מפעלים בשנה, לעומת חמישה מפעלים בלבד שנפתחו אשתקד. עוד עולה כי מספר העובדים בתעשייה הצטמצם ב־2016 ב־910 אנשים.