בסקר שנערך לאחרונה, שבדק את השאלה מדוע אנשים מתגרשים, למעלה מ-70 אחוז טענו שהסיבה העיקרית נובעת מוויכוחים בלתי פוסקים בתחום הכלכלי. גירושין ודאי לא הופכים את המציאות לקלה יותר, לאף אחד, משני הצדדים. פתאום צריך לתחזק בית לבד, לשלם חשבונות שוטפים, להשתתף במחצית הוצאות חינוך ועוד. ושלא לדבר על ההליך עצמו שעשוי להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.



אני מאמין שאם אנשים ידעו להתחתן, הם גם יכולים וצריכים להתגרש בצורה מכובדת תהיה הפגיעה אשר תהיה. בין רגע, אנשים אינם הופכים את עורם. רואים בוויכוח על מאות ש"ח, שנזקו רב על תועלתו. במשך השנים ראיתי במו עיני מקרים רבים של אנשים שהחליטו להיפרד מחוסר התאמה אישית אחד כלפי השני. עמד לנגד עיניהם טובת ילדיהם. הם העדיפו להתעלות ודרך פתרונות כלכלים תוך מתן התחשבות אחד בשני. שניהם יצאו נשכרים ומעל הכל. ילדיהם רואים לנגד עיניהם את הוריהם ממשיכים קדימה ועל אף הכל. כל אחד ממשיך לדרכו.



מתן מענה פתרון כלכלי לשני ההורים לא יבוא לעולם אם אין רצון והבנה של הצדדים והכרה שכל הוצאה שלא לצורך בהליך שכזה פוגעת בדרכם להמשיך הלאה ובראש ובראשונה בילדיהם. 



בראש ובראשונה, צריך להבין מהו הסכום אותו זקוק בן הזוג השני להמשיך הלאה וכן להפך. שמירת רמת חיים סבירה לטובת הילדים צריכה לבוא עם ויתור והבנה.



חלוקת רכושנדל"ני - בכל שלב ניתן להבין שבסופו של יום, הרכוש יהיה לילדים. לעיתים, הוויכוחים הרבים אודות סעיף זה מעוררים תהייה רבה. למה בכלל להתווכח?



חלוקת רכוש - אפשר להתווכח על כיסא, אבל, אם אם נחצה אותו לשניים, הוא כבר לא ייקרא כיסא. זמן להתעשת, לגלות אורך רוח והבנה כלפי הצד האחר תוך מתן התחשבות יוכלו לפשט את התהליך.



מניעת ויכוחים עתידיים - רוצים להעניק לילדים חוגים. זה חשוב ובשביל הילדים רוב ההורים מוכנים לעשות הרבה תוך ויתור על צורכיהם האישים. ממליץ לשוחח על כך. לגלות הבנה בתקופת מעבר והסתגלות שקשה יותר לאחד מבני הזוג. זה השתלם מאוד בהמשך.



"מדד עושר של ילד"- לעולם לא יימדד בהוצאות הכספים שהוריו יעניקו לו. הענקת חום, אהבה, ותחושה שיש מישהו לצידו הם המפתח והבסיס להצלחתם בעתיד. לא אחת - הורים רבים משמשים ככספומט נייד. עצרו, גם להגיד -לא -מותר ואף חובה להגיד.



לסיכום, כל זוג צריך ללמוד איך להתנהל ביום שלאחר הגירושין מבחינה כלכלית, איך לנהל שני בתים מבחינה כלכלית ואיך לצלוח את זה בשלום, לדעת לנהל את התקציב כך שלא תיפגעו ברגע עזיבת הקן המשותף ויותר מכך, איך עדין לנהל באופן שפוי ונכון את התקציב "המשפחתי".



שי אבו, יועץ כלכלי, חבר בצוות המגשרים של "הדדין", המרכז לגישור, ייעוץ והכוונה למתגרשים