תופעת "ההון השחור" מוכרת בעולם כבעיה גלובלית שיש להילחם בה בכל הכוח. בשנים האחרונות, מדינות העולם הגיעו למסקנה כי בכדי להילחם בהצלחה בתופעה שלילית זו, על המדינות לשתף פעולה זו עם זו, ויחד עם הקדמה הטכנולוגית והפיכת העולם לכפר גלובאלי קטן, בנוסף להסכמים בינלאומיים – יצליחו לבסוף למגר את התופעה. 

דוגמא לשיתוף פעולה חוצה גבולות בין מדינות רבות במלחמה בהון השחור, היא הסכם חילופי מידע אוטומטיים של ה – OECD, הסכם עליו חתומות עשרות מדינות שונות (כולל מדינות אשר מוגדרות כמקלטי מס). במסגרת הסכם זה, המדינות החתומות יאספו מידע בעזרת המוסדות הפיננסיים אשר בכל מדינה ומדינה אודות אזרחיהן של המדינות האחרות ויעבירו את המידע בצורה אוטומטית ביניהן. ישראל אגב, גם בין המדינות אשר חתומות על האמנה. מה שאומר, שרשויות המס בישראל יקבלו מידע אודות ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק בחו"ל, בצורה אוטומטית מידי שנה, מעשרות מדינות החתומות על האמנה.

צעדים אלו, הן של מדינות העולם בכלל והן של ישראל בפרט, מעידים כי החבל סביב אותם מעלימי מס הולך ומתהדק, וכי זו שאלה של זמן עד שאחרון "העבריינים" ייפול ברשת של רשויות המס ויבוא על עונשו.

עוד צעד שנעשה על ידי רשויות המס בישראל, בעקבות חוק ה- FATCA  האמריקאי, הוא שרשויות המס בישראל התחילו להעביר מידע לראשונה לרשויות המס בארצות הברית על אמריקאים המחזיקים חשבונות בנק בישראל. בנוסף, ביום ה- 27.11.2016 חתם משה אשר, מנהל רשות המיסים, על מסמך הבנות עם מקבילו השוויצרי, על חילופי מידע אוטומטיים בין המדינות. משמעות הדבר היא, כי ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק לא מדווחים בשוויץ, יהיו מעתה חשופים.

ניתן לראות אפוא, כי המלחמה במעלימי המס נותנת את אותותיה גם באולמות בית המשפט וכי המגמה ,כפי שניתן להבין מהפסיקה, היא החמרה הולכת וגוברת כלפי מי שנתפס בעבירות מס. מקרה לדוגמא אשר פורסם לאחרונה היה בעניינו של הזמר קובי פרץ, שנתפס עם הון לא מדווח ונידון לשנה וחצי מאסר בפועל. במילים אחרות: נתפסת, שילמת. ובגדול!

עו"ד יוסי קרטה
עו"ד יוסי קרטה

בשנת 2014, המדינה נתנה "חבל הצלה" לאותם אנשים אשר ברשותם הון לא מדווח, אם בארץ ואם בחו"ל, בדמות נוהל "גילוי מרצון". מסלול זה של רשות המיסים נועד ללכת לקראת אותם מעלימי מס אשר רוצים לדווח על אותו הון שחור ולהימנע מהליכים משפטיים כנגדם, אזרחיים ופליליים. 

מסלול גילוי מרצון הפך להיות הצלחה מסחררת, וההערכה היא כי מדובר על מעל כ- 7000 תיקים של גילוי מרצון שנפתחו עד סוף שנת 2016. 

ההצלחה של גילוי מרצון נבעה בין היתר בשל העובדה שהייתה אפשרות לבצע את ההליך במסגרת מסלול אנונימי. קרי, הדיווח הינו אנונימי, ורק לאחר שמגיעים להסדר מול פקיד השומה נחשף שמו של הנישום. כלומר, מי שיבחר בדרך של הליך גילוי מרצון, יקבל בעצם חסינות מהמדינה להעמדה לדין ויוכל אף לחסוך לעצמו סכומי כסף לא מבוטלים.

לאור ההצלחה של הגילוי מרצון, המגמה כרגע כי בשנת 2018 יפורסם נוהל חדש אשר יקנה הזדמנות נוספת למי שלא הספיק לדווח לרשויות המס עד כה. במילים אחרות, מי שפספס את הרכבת, תהיה לו הזדמנות שנייה לעלות עליה אל עבר חוף מבטחים. 

לשם כך, מומלץ למי שעוד לא דיווח עד כה על הון שחור, וברשותו הון לא מדווח, הן אם בארץ והן אם בחו"ל, להתחיל לפעול על מנת להגיע להסדר מול רשויות המס. שכן, כמו שצוין לעיל, זוהי רק שאלה של זמן עד שהמדינה תחשוף את אותם אלו אשר העדיפו לא לדווח, ואז יהיו הם חשופים להליכים אזרחיים ופליליים שבסופם הם עלולים להישלח למאסר ממושך, זאת בנוסף לחילוט רכושם, קנסות כבדים ועוד.

 לכן, יש  להיוועץ כבר עכשיו עם עורך דיו או רואה חשבון שמתמחה בנושא זה, שכן הליך גילוי מרצון אינו פשוט כלל וכל מקרה לגופו. זאת ועוד, איסוף החומר והמסמכים לשם הגשת בקשה לגילוי מרצון יכול לקחת חודשים רבים. לדוגמא, איתור מסמכים בחו"ל, איתור צוואות, תיעוד חשבון בנקים בעולם, פסקי דין ובוררויות, עסקאות מקרקעין ועוד. לכן מומלץ כבר עתה להיערך בהתאם בכדי להיות מוכנים ליום בו הנוהל יחודש שוב בכדי שיהיה אפשר להגיש  את הבקשה בהקדם. שכן, הנוהל החדש שכאמור צפוי להתחדש בשנה הבאה, יהיה גם כן לזמן מוגבל, וחבל שמי שבכוונתו לפתוח דף חדש ונקי יפספס שוב את הרכבת, ולבסוף עלול למצוא את עצמו על ספסל הנאשמים.