ראשי בנק לאומי לשעבר ובבנק לאומי עצמו הופתעו מהפרסומים בסוף השבוע על הוראת היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה פלילית בנושא הסיוע להעלמות מס ללקוחות הבנק בארה"ב. גורמים המקורבים לבכירים לשעבר מסרו ל"מעריב־השבוע" כי אין להם שום מידע בגין חקירה פלילית שמתנהלת בנושא. הידיעה המפתיעה דווחה בחדשות התאגיד כאן על ידי התחקירן מוטי גילת.



תיק החקירה הונח לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה כבר לפני כשנתיים. היועמ"ש לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין, החליט שלא לחקור את הנושא מחשש לפגיעה ביציבות המערכת הבנקאית. כעת מתברר כי היועץ הנוכחי הורה כאמור לחקור את הפרשה, שבמרכזה נטען מצד הרשויות האמריקאיות כי בנק לאומי ביצע עבירות פליליות לכאורה תוך הסתרת פעילות זו מרשויות הפיקוח. למרות זאת, הוחלט שלא להעמיד את הבנק לדין פלילי, במסגרת חלק מההסדר שהושג במישור האזרחי.



על פי ההסכם, שילם הבנק לאמריקאים סכומי עתק הנאמדים ב־1.5 מיליארד שקל. בין היתר, גם הפיקוח על הבנקים וגם רשויות המס בישראל בחנו את הפרשה, אולם אלו המתינו להחלטתו של היועץ המשפטי כיצד לנהוג הלאה.



בית המשפט אגב אישר הסדר פשרה כלכלי, שבמסגרתו נקבע כי מנהלי הבנקים לשעבר, כולל גליה מאור, שכיהנה כמנכ"לית, איתן רף, שכיהן כיו"ר הדירקטוריון, וצבי איצקוביץ, ראש החטיבה הבינלאומית לשעבר, יחזירו 5.1 מיליון שקל מהבונוסים שקיבלו. סכום זה נקבע בהתאם לדוח ביקורת שהוכן על ידי המפקח לשעבר דודו זקן. בכירי הבנק לשעבר הסכימו לשלם את הכסף מבלי להודות בעבירה כלשהיא שנעשתה על ידם. את השלושה ייצגו עו"ד רם כספי ועו"ד צבי אגמון (שייצג את גליה מאור).



תשלום זה, שבוצע כחלק מבדיקת הפרשה על ידי בנק ישראל, היה חלק מהסדר שאושר על ידי השופט חאלד כבוב, במסגרת תביעה נגזרת שכללה תשלום של כ־90 מיליון דולר. בנק לאומי קיבל את ההחזר הכספי מחברות הביטוח.



החקירה בנושא לא נוגעת לבנק הפועלים ולבנק מזרחי טפחות, כאשר שני בנקים אלו מנהלים מגעים לסגירת הפרשה במישור האזרחי. בנק הפועלים כבר הפריש לצורך העניין ממאזניו סכום הנאמד ב־700 מיליון שקל, ועל פי ההערכות ההסכם צפוי להיחתם עד סוף השנה.